Nedávno si hasiči z Mimoně na svém Facebooku postěžovali, že museli strávit na Státní technické kontrole šest hodin. Možná by ale byli užitečnější někde jinde. Jak to tedy je s technickou u hasičů?
Jak se ukázalo, technickou si obstarává každý hasičský sbor samostatně. „Státní technickou kontrolu si řeší jednotlivé Hasičské záchranné sbory krajů samostatně. Žádné centrální pravidlo neexistuje,“ informovala mluvčí Generálního ředitelství HZS ČR Nicole Zaoralová.
Hasičům, kteří strávili na technické téměř celý den, se to nelíbilo. „Tak možná by naši zákonodárci měli raději dát hasičům přednost u STK a ne u benzínových pump? Páč těch 6 hodin je dost dlouhá doba,“ popsali mimoňští hasiči. Jenže ono neexistuje žádné pravidlo nebo zákon, co by zaručil na STK hasičům přednost. „Vozidla, mající možnost využít právo přednostní jízdy, ať již se jedná o vozidla jednotek požární ochrany, policie, poskytovatele zdravotnických služeb či další, v tomto ohledu žádnou přednost nemají. Není to o přednosti, ale o organizaci autoprovozu v rámci organizace, které se to týká,“ uvedla mluvčí HZS Libereckého kraje Zdenka Štrauchová.
Problém v tom ale mluvčí hasičů nevidí. V dnešní době je možné se na technickou domluvit na konkrétní hodinu a vyhnout se tak dlouhému čekání. „Je to jen o plánování odpovědných osob a spolupráci s konkrétní STK, pak podobný případ zpravidla nevznikne,“ popsala mluvčí.
Pokud by navíc došlo k urgentnímu zásahu, může být jednotka odvolána i z čekání na technickou. „Naopak pokud vozidlo nejde využít, je systémově nahrazeno jiným vozidlem či jinou jednotkou požární ochrany,“ vysvětluje Štrauchová. V žádném případě by tak nemělo dojít k tomu, že kvůli technické k nehodě nebo požáru nikdo z hasičů nepřijede.
Zatímco při technické nemohou hasiči na přednost spoléhat, pokud při zásahu potřebují akutně doplnit pohonné hmoty, mohou předjet frontu u benzínky. Na tuto variantu myslí i zákon o provozu na pozemních komunikacích. Pokud opravdu nutně potřebují natankovat, mohou za použití výstražného zařízení předjet čekající vozy u pumpy. „Následně světelné a zvukové zařízení vypnou a natankují,“ dodává mluvčí. I zde ale platí, že přednostního tankování mohou využít jen v akutním případě.