Evropská ochrana práv cestujících v letecké dopravě je rozsáhlá, spotřebitelům se proto vyplatí mít alespoň základní povědomí o tom, na co mají vůči aerolinkám nárok. Především v letních měsících jsou letiště pod náporem turistů přetížená, častěji dochází ke zpoždění nebo zrušení letů, případně ke ztrátě zavazadel.
Evropské nařízení o pravidlech náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě stanoví, na co mají cestující nárok v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů. „Odlétáte-li z letiště ležícího na území EU s kterýmkoliv dopravcem nebo ze třetí země s evropským dopravcem, máte v případě vzniku některé z těchto nepříjemných okolností právo na bezplatnou péči v podobě ubytování a občerstvení, zajištění přepravy náhradním letem anebo i na finanční odškodnění ve výši 250 až 600 eur, a to za přesně definovaných podmínek,“ říká ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Spotřebitelé nemají právo na finanční odškodnění za zpoždění nebo zrušení letu, pokud k těmto situacím dojde z důvodu vyšší moci, za což se považuje například nepříznivé počasí.
Na odškodnění 250 až 600 eur mají právo cestující, kteří:
Pokud jsou splněny předpoklady pro vznik nároku na odškodnění, je dopravce povinen vyplatit:
„Výše kompenzace může být v závislosti na nabídnutém náhradním spojení snížena na polovinu. Pokud je let zrušen, dopravce vám tedy musí poskytnout přesměrování a nezbytnou péči. Jestliže s přesměrováním nebudete souhlasit, máte právo na vrácení ceny letenky,“ popisuje Eduarda Hekšová.
Jak je tomu při problémech se zavazadly? V případě ztráty, poškození či zpoždění při přepravě zavazadel odpovídá dopravce za vzniklou škodu. Odpovědnost je však omezena finančním limitem 1131 SDR (cca 35 000 korun). Dojde-li k některé z těchto nepříjemných událostí, je potřeba o ní co nejdříve informovat dopravce. Při poškození či ztrátě zavazadla je třeba nárok vůči dopravci vznést písemně do sedmi dnů od doručení zavazadla nebo příletu v případě ztráty. Nároky ze zpoždění zavazadla je třeba uplatnit do 21 dnů od jeho doručení. Je však nanejvýš vhodné již na letišti při vzniku mimořádnosti požádat na přepážce o potvrzení a následně ve výše uvedených lhůtách písemně kontaktovat dopravce.
Nově mají cestující také možnost si přímo na letišti zjistit, na co mají právo v případě zrušení nebo zpoždění letu a při problémech se zavazadly. Evropské spotřebitelské centrum na svém webu spustilo „Letecký kalkulátor vašich práv“, který po zadání místa odletu a příletu okamžitě sdělí, co mohou cestující v konkrétní situaci požadovat. Online kalkulátor je dostupný bezplatně a v češtině na www.evropskyspotrebitel.cz/kalkulator.
Tisková zpráva