Na jedné straně Česká Lípa, na druhé Nový Bor. Mezi nimi zhruba pětikilometrový úsek s hlavní silnicí, po které denně projede 16 tisíc aut. A mezi nimi mnoho cyklistů, kteří při cestování do školy a za zaměstnáním dávají před auty a autobusy přednost bicyklu. Zvýšit bezpečnost by mohla nová cyklostezka.
O tu usilují obě města již řadu let. V současné chvíli musí cyklisté překonávat při jízdě z České Lípy do Nového Boru rušnou komunikaci I/9, na které se nejenže vyhýbají vozidlům, ale ještě musí dávat pozor na chodce.
Projekt Lípa-Bor na kole se sice rozhýbal, stále ale je teprve na začátku. Dle plánů by měla cyklostezka co nejvíce kopírovat zmíněný mnohdy dopravně přetížený tah. „Cyklostezka má především plnit dopravní funkci a sloužit obyvatelům obou měst a obcí podél trasy k bezpečné cestě do práce a do školy. Proto před turisticky atraktivnějšími variantami, jak je navrhovala vyhledávací studie, dal Nový Bor ve své části projektu přednost variantě, která téměř kopíruje hlavní tah I/9 mezi Novým Borem a Českou Lípou,“ uvedla mluvčí Nového Boru Radmila Pokorná.
Obě města si plánovaný projekt rovnoměrně rozdělila. Pomyslným dělícím bodem bude obec Pihel. Z Nového Boru by měla cyklostezka vést od křižovatky ulic Smetanova a Husova až do Pihelu po pravé straně ve směru na Lípu. „Součástí stavby bude veřejné osvětlení v intravilánu města podél cyklostezky a dvě lávky, a to přes Šporku v ulici Kpt. Jaroše a přes silnici I/9,“ sdělila mluvčí. Za Pihelem je v plánu vybudování cyklostezky do České Lípy, konkrétně části Staré Lady.
Česká Lípa nyní vypsala výběrové řízení na projektanta. „Hodnotícím kritériem pro výběr nebude jen cena, ale také odborná způsobilost vedoucího projektu,“ informoval českolipský místostarosta Martin Brož. Samotné zpracování projektu by mělo trvat 8 měsíců. Polovinu nákladů by mohla pokrýt dotace ve výši půl milionu korun, o kterou si Česká Lípa zažádala na kraji.
Nový Bor je o krok napřed. Začátkem ledna uzavřelo po veřejné soutěži smlouvu s projektovou kanceláří Vaner, s.r.o. „Ta nyní zpracovává návrh stavby cyklostezky. Ten například řeší záborový elaborát pro následné majetkové vypořádání s vlastníky dotčených pozemků. To by mělo být hotovo do června tohoto roku,“ komentovala Pokorná. Následovat bude vypracování projektové dokumentace pro stavební nebo společné povolené. Tato firma také bude zajišťovat autorský dozor při samotné realizaci stavby. Celkové náklady veřejné zakázky byly vyčísleny na 1,790 milionu s tím, že 847 tisíc pokryje krajská dotace.
Jisté ale je, že k samotné realizaci cyklostezky je ještě velký kus cesty. „Na své části cyklostezky nevlastní Česká Lípa skoro žádné pozemky. Po upřesnění trasy cyklostezky tak musí město zahájit jednání s majiteli jednotlivých pozemků,“ konstatovala starostka České Lípy Jitka Volfová. U Nového Boru se další vývoj bude odvíjet od případného získání dotace na Státním fondu dopravní infrastruktury, s jejíž pomocí chce cyklostezku budovat.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Už existuje cyklostezka Varhany, vloni jsme se tam vydali, zjistila jsem, že cesta z Č. Lípy je stále do mírného kopce, z druhé strany by to frčelo líp!