Liberecký kraj by si po 20 letech zasloužil být plnohodnotným krajem s vlastním krajským soudem. Nedokončená reforma komplikuje lidem život i podnikání, když tři okresy spadají pod Krajský soud v Ústí nad Labem a jeden pod Hradec Králové, řekl statutární náměstek prvního hejtmana Libereckého kraje Luděk Suchomel, který byl v letech 2000 až 2004 zodpovědný za hospodářský a regionální rozvoj. V únoru 2004 ho z funkce odvolali, když opustil Unii svobody-Demokratickou unii.
Dnes stojí Suchomel zcela mimo politiku. Než se stal náměstkem hejtmana, byl místostarostou ve Smržovce na Jablonecku. „Už před tím, než kraje vznikly, a tvořila se koncepce krajů, jsem byl u toho, takže jsem trochu věděl, do čeho jdu. Co mě na práci ve vedení kraje ohromně bavilo, byla ta tvůrčí práce. Že jsme vyšlapávali cestu a určovali směr budoucího rozvoje kraje, to mě na tom ohromně bavilo. Dneska jsem rád, že jsem měl tu šanci u toho být a ještě na rozvoji, to mi vždycky bylo blízké," doplnil.
Začátky kraje přitom podle Suchomela nebyly jednoduché. „V prvním roce jsme měli nějakých směšných 50 milionů korun," zavzpomínal bývalý politik. Je to nesrovnatelné se současným krajským rozpočtem, který loni překročil 11 miliard korun. Až v dubnu 2000 bylo dokončeno sídlo krajského úřadu, který vznikl nákladnou rekonstrukcí bývalého Státního výzkumného ústavu textilního (SVÚT) a pracovalo se na něm ještě v dalších letech. Kraj postupně přebíral nemocnice, knihovnu, silnice nebo muzea. Vše provázely problémy, žaloby na stát a hlavně nedostatek peněz.
V žalostném stavu byly silnice druhé a třetí třídy, 2098 kilometrů převzal kraj v říjnu 2001. „Potřebovaly masivní investice, ale peněz bylo zoufale málo. Myslím si, že teď se situace výrazně zlepšila," řekl někdejší hejtmanův náměstek. Z krajského a státního rozpočtu, evropských dotací i úvěrů investoval Liberecký kraj do obnovy svých komunikací miliardy korun, stále to ale nestačí. V nevyhovujícím či havarijním stavu bylo na konci loňského roku pořád zhruba 44 procent silnic.
Za problém považuje Suchomel i nedokončené kvalitní silniční spojení se sousedním Královéhradeckým krajem přes Český ráj, které se za těch 20 let nepodařilo dotáhnout, byť modernizace silnice 35 z Turnova na Jičín není záležitostí kraje, ale hlavně státu. Jde totiž o silnici první třídy.
Suchomelovi se nelíbí ani závislost krajů na dotačních programech. „Myslím si, že by bylo dobré omezit dotační programy a ty peníze poslat krajům přímo, aby o nich rozhodovaly," řekl. Státní přerozdělování peněz nepovažuje za šťastné, protože kraje mají podle něj mnohem větší přehled o potřebách na svém území, a peníze by navíc byly rozdělené rovnoměrněji.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.