Z pletich ve veřejné zakázce obvinila policie dopravní společnosti ČSAD Liberec a BusLine. Informaci o zahájení trestního stíhání dostalo vedení krajské společnosti ČSAD Liberec ve čtvrtek prostřednictvím datové schránky.
Obvinění se týká zejména doby, kdy firmy musely po dohodě vlády s odbory zvýšit mzdy řidičů autobusů. Novinářům to řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Na běžný provoz ČSAD Liberec a finanční stabilitu firmy by stíhání nemělo mít podle něj vliv, autobusy budou dál jezdit podle jízdních řádů.
Liberecký kraj, který před dvěma lety společnost ČSAD Liberec koupil prostřednictvím firmy Autobusy LK, se chce bránit. Pletich, jež spočívaly zřejmě ve společném postupu proti kraji, se měla podle hejtmana firma dopustit ještě s předchozím majitelem. Kraj zvažuje i připojení k trestnímu stíhání a vymáhání náhrady škody, která kraji vznikla, když pod tlakem přistoupil na prokazatelně nevýhodnou cenu firmy BusLine. "Ta škoda je v řádech milionů korun," řekl Půta.
Vedení ČSAD Liberec podalo proti zahájení trestního stíhání stížnost s tím, že trestní jednání se týká doby před odkoupením majoritního balíku akcií ČSAD Liberec krajem od firmy LIAD. "A co je klíčové, netýká se žádné z osob, které jsou aktuálně v řídicích či kontrolních orgánech společnosti (ČSAD Liberec)," doplnil předseda představenstva Martin Bobek. Jednání předchozího vlastníka navíc podle vedení dopravce nebylo ve prospěch ČSAD Liberec, ale v neprospěch firmy. "Proto jsme navrhli zrušení usnesení o zahájení stíhání," dodal.
Vedení společnosti BusLine posun ve vyšetřování vítá. Podle majitele Jakuba Vyskočila nikdo ze současného ani minulého vedení společnosti obviněn nebyl. Kauza se podle něj týká někdejší společnosti BusLine, která nyní působí pod názvem Witbystar. Ta již žádnou dopravní obslužnost nezajišťuje a od července 2018 není součástí skupiny BusLine, uvedl na dotaz ČTK Vyskočil. Skupina podle něj prošla celkovou restrukturalizací. "Právní dopady na skupinu BusLine neočekáváme," dodal Vyskočil.
Podle Půty se obvinění týká zejména roku 2017, kdy se na základě dohody vlády s odbory musely zvýšit mzdy řidičů v autobusové dopravě. Všichni hlavní dopravci - ČSAD Liberec, BusLine a ČSAD Česká Lípa - tehdy vypověděli smlouvy s tím, že jim peníze, které dostali od kraje navíc, nestačí. Zatímco s českolipským dopravcem se kraj dohodl, v případě dalších dvou byla podle Půty jednání výrazně tvrdší. "Jak ukazuje trestní spis, postupovaly BusLine a ČSAD Liberec po vzájemné dohodě," řekl.
Vyšetřování policie podle Půty také ukázalo, že skutečným vlastníkem společnosti BusLine je Jiří Vařil. Kraj se teď radí s právníky o tom, jak dál v případě desetileté smlouvy, kterou s firmou uzavřel na zajištění dopravy na Jablonecku a Semilsku. "Součástí smlouvy, bylo prohlášení o tom, kdo je skutečný vlastník, které podepsal Jakub Vyskočil. My teď budeme zjišťovat, zda byla smlouva podepsána podle zákona o zadávání veřejných zakázek a jestli je vůbec platná," dodal Půta.
Vyskočil odmítá, že by skutečným vlastníkem firmy byl Vařil. "Pokud mě někdo viní, že můj dopravně-analytický poradce Vařil měl vliv na mé rozhodování, a proto je tedy skrytým majitelem skupiny BusLine, pak je tedy majitelem skupiny BusLine i můj právník, můj daňový poradce, můj ekonomický ředitel atd., protože všichni tito lidé mají vliv na mé rozhodování," dodal Vyskočil.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.