Počasí dnes-1 °C, zítra0 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Vlakové nádraží v Chotyni je definitivně kulturní památkou

Vlakové nádraží v Chotyni u Hrádku nad Nisou je definitivně kulturní památkou. Ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD) potvrdil předchozí rozhodnutí svého ministerstva, když zamítl rozklad, kterým se Správa železnic snažila rozhodnutí zvrátit.

„Bylo prokázáno, že budova nádraží má historickou, architektonickou i urbanistickou hodnotu. Má vysokou míru autenticity," uvedla Ivana Awwadová z tiskového odboru ministerstva.

Zchátralou a léta nevyužívanou secesní stavbu z roku 1859 chtěla Správa železnic (SŽ) zbourat a nahradit přístřeškem. Mluvčí SŽ Nela Friebová uvedla, že rozhodnutí ministerstva respektují. „Přípravu opravy, která počítala s ubouráním zděné části objektu, zastavíme a v souladu s rozhodnutím o památkové ochraně budeme řešit další postup. Tedy nový rozsah opravy a možnosti využití objektu," dodala.

S rozhodnutím Zaorálka je spokojená chotyňská starostka Jana Mlejnecká (NEZ). Obec o záchranu secesní stavby dlouhodobě usiluje. „Čekali jsme na potvrzení panem ministrem a po Vánocích vyvineme nějaká jednání se Správou železnic, aby to začala opravovat," uvedla.

Správa železnic chtěla objekt zbourat, protože nádraží nebylo dlouhodobě obsazené personálem. Snahou obce je, aby budova sloužila nejen pro potřeby SŽ a cestujících, ale aby si v ní mohli skauti zřídit základnu. „Podle mě je to jediné smysluplné využití, aspoň to bude žít," řekla starostka. Obec se chce na tomto řešení domluvit se SŽ.

Nádraží Chotyně

Železniční zastávka Chotyně byla postavena u jedné z nejstarších parostrojních železnic v zemi. Jde o zčásti dřevěnou budovu, která se svým vzhledem běžným nádražím vymyká. Podle ministerstva kultury díky tomu, že objekt není od 90. let 20. století využíván, neprošel téměř žádnými novodobými úpravami. Zachovala se tak řada původních prvků a detailů, například střešní krytina, dřevěné konstrukční a dekorativní části, dlažba či povrchové úpravy. „Z památkového hlediska tak představuje objekt velké historické hodnoty, neboť jeho historie je těsně spjata s historickým vývojem obce a dokladem historického vývoje železnice daného regionu," dodala Awwadová. O prohlášení za kulturní památku kromě obce usiloval i Liberecký kraj a za záchranu nádraží vznikla také petice, kterou podepsalo více než tisíc lidí.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Nádraží Chotyně

Štítky železnice, památky, Chotyně, nádraží, kulturní památka, Správa železniční dopravní cesty, Lubomír Zaorálek, ČSSD, Hrádek nad Nisou, Ministerstvo kultury České republiky, Vánoce, železniční stanice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Miloš Janko

Když dráhy chtěli mermocí budovu zlikvidovat a nepovedlo se,nedivil bych se,kdyby budova jako by nešťastnou náhodou vyhořela,jako jiné nepohodlné objekty.

Pátek, 11. prosince 2020, 17:05Odpovědět

Vlakové nádraží v Chotyni je definitivně kulturní památkou  |  Společnost  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.