Liberecké TyfloCentrum, které poskytuje služby pro zrakově postižené, zasáhl před rokem příchod koronaviru stejně jako všechny ostatní. Během pandemie se nakonec podařilo nejen udržet řadu aktivit, ale dokonce je rozšířit. Velkou výhodou totiž je, že přímo v TyfloCentru probíhá výuka obsluhy počítačů a telefonů, které jsou pro zrakově postižené vybavené speciálními softwary. Když si tedy některý z klientů nevěděl rady s připojením, vše se rovnou mohl doučit se zkušenou lektorkou. V online prostředí se tak k aktivitám připojovali i lidé, kteří by jinak zůstávali izolovaní a těžká doba nakonec přinesla rozvoj, nová přátelství i vzájemnou podporu.
V Libereckém kraji nabízí TyfloCentrum řadu služeb ať už sociálně aktivizačních, průvodcovských nebo sociálně rehabilitačních. Pro mnoho klientů se zrakovým postižením je to místo, kde potkávají své přátele, tráví aktivně volný čas a získávají mnohdy potřebnou podporu. Před rokem se ale podobně jako u dalších organizací dveře TyfloCentra kvůli koronaviru zavřely. „V té době jsme se zaměřili na obvolávání a zavážení klientů rouškami. Snažili jsme se je alespoň telefonicky podporovat, aby se necítili sami a izolovaní,“ uvádí sociální pracovnice Jana Benešová.
„Na začátku jsme se také aktivně zapojili do šití roušek. Snažili jsme se vyjít klientům vstříc a vytvářet pro ně nějaké aktivity. Třeba jsme jim zasílali domů různé kvízy,“ vzpomíná Petra Kaljevičová z českolipské pobočky.
Časem pobočky nabízely i návštěvy u klientů, aby je rozptýlily. Část dřívějších klientů ale dodnes nemá o služby zájem. Buď ze strachu vlastního nebo okolí. „Někdy klientům zakazují třeba děti, aby se s kýmkoliv vídali nebo se něčeho účastnili,“ komentuje Zuzana Podhajská ze Semil.
S loňskými letními měsíci se dočkalo TyfloCentrum rozvolnění a řada aktivit se tak mohla uskutečnit bez větších omezení. Na podzim, kdy se situace okolo koronaviru začala opět zhoršovat, ale padlo jasné rozhodnutí, že znovu připravit klienty o všechny služby nehodlají.
„Hledali jsme nové způsoby, jak umožnit našim klientům zapojit se do různých aktivit a programů,“ přibližuje Benešová. Řešením bylo propojení online. Řada klientů dokázala nejen rychle přejít na online podobu různých aktivit, ale také se sami pustili do sdílení svých zkušeností a znalostí. „Postupně začali předávat své umění dalším. Jedna z našich klientek se tak pustila do lektorování hry na piano, jiná pro změnu do výuky angličtiny. Další klient předává své zkušenosti coby maséra,“ říká Benešová. „Nakonec se tak TyfloCentrum rozjelo nejvíce za poslední roky,“ přiznává ředitelka Anna Hrachovcová.
Online aktivity nejenže zpestřovaly program lidem se zrakovým postižením během koronaviru, ale zároveň nabídly mnohem pohodlnější variantu. Navíc online prostředí umožnilo připojit se i lidem, kteří by jinak neměli možnost se osobně zúčastnit. „Část aktivit tak asi i nadále zachováme v online podobě. Paradoxně díky omezením se mohli spojit lidé, kteří by se jinak nepotkali,“ doplňuje sociální pracovnice Ivana Valecká s tím, že během nadcházející letní sezóny má liberecké TyfloCentrum pro své klienty připravenou opět i řadu zajímavých výletů a exkurzí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.