sobota 3. prosince 2022 Svatoslav

Auta jsou všude. Co bude v Liberci s parkováním?

Dlouhé roky je situace s parkováním v Liberci neutěšená. Aut neustále přibývá a do ulic města se zkrátka nevejdou. „Dlouhodobě čelíme tlaku obyvatel města, že parkovacích míst je málo,“ říká primátorův náměstek Jiří Šolc, který má parkování na starosti. Co s tím? Na otázku v titulku článku není jednoduchá odpověď, vedení města přichází s variantami, jak alespoň sídlištím ulevit, zatím se ale nic neděje a stále se parkuje živelně – kde se dá.

Článek vznikl v rámci projektu Témata pod lupou, který společně realizuje vydavatelství Trima News, Nadační fond nezávislé žurnalistiky a sdružení Česko.Digital. Ti společně chtějí ve svém volném čase pomáhat státu i nestátním organizacím a dělat tak Česko lepším místem k životu. Cílem společného projektu je zapojení čtenářů do tvorby obsahu a zvýšení zájmu o zpravodajství. Téma tohoto článku vybrali čtenáři na platformě Decision 21. Ta pomáhá aktivně zapojovat lidi do rozhodování o věcech, které se jich týkají. Více se dozvíte na participace21.cz.

Paradoxně možná o něco lepší situace je v centru města. Pro rezidenty tu vznikly modré zóny, na kterých mohou parkovat, i když to není zadarmo, rezident zaplatí za rok na jedno auto dva tisíce korun.

Město se ale snaží najít v centru další parkovací místa, za poslední roky vznikl plácku například pod klášterem, nedávno zase v ulici Na Svahu, kde nově zaparkuje 55 aut. Jenže takový počin, který nejspíš ocení hlavně řidiči, přináší také kritiku. „Celosvětovým trendem je dostat auta pryč ze středů měst. Je smutné, že se Liberec rozhodl jít opačným směrem,“ myslí si například zastupitel Jindřich Gubiš (Změna pro Liberec).

Vraťme město lidem

Podle něj by centrum města mělo spíš myslet na obyvatele, a ne na to, kde by se ještě dalo zaparkovat. „Nemůžeme stále ustupovat autům, vraťme město lidem,“ dodal s tím, že místo parkovací plochy mohlo být hřiště nebo městotvorné prvky. 

Ideálem by pak bylo, aby lidé do centra autem vůbec nezajížděli, město by tak nemuselo hledat další a další místa na parkování.

Trochu jiná situace je ale na sídlištích, kde bydlí tisíce lidí. A ti generují tisíce aut. Jenže v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století výstavba sídlišť nepočítala s tím, že každý byt bude mít auto. Minimálně jedno.

Co teď? Průběžně se na sídlištích objevují nová místa, vzhledem k množství aut jde ale o minimální počet. Právě náměstek Jiří Šolc už po nástupu do vedení města před třemi lety přišel s tím, že parkování na sídlištích je potřeba regulovat podobně jako v centru. Navrhoval místa zpoplatnit, první auto by platilo spíš symbolicky, druhé víc a třetí už výrazně víc. Tento návrh ale po velké vlně nevole neprošel.

Zdá se, že lidé chtějí parkovací místa, platit se jim ale nechce. „Je možné, že stávající divoký stav někomu vyhovuje. Je tu ale velká část obyvatel, kteří nějakou formu regulace chtějí a uvědomují si, že bez ní se dál neposuneme," vysvětluje.

Systém s registračními značkami

A tak přišel s další možností, kterou se inspiroval například v několika slovenských městech. V praxi to vypadá tak, že lidé si zaregistrují své vozy do systému a platí podle toho, zda se jedná o místního obyvatele, návštěvu či služební vůz i podle toho, kolik aut domácnost využívá. „Podle kolegů ze Slovenska se systém osvědčil. Počet aut klesl o třicet procent," uvedl náměstek.

Jenže ani tento plán nevyšel. A tentokrát to nebylo kvůli reakci veřejnosti, neshodla se na něm většinově ani rada města. A tak se hledá dál. Mluví se o výstavbě parkovacích domů, což je ale řešení s výhledem na několik let.

Například podle opozičního zastupitele Jindřicha Felcmana (Zelení) ale není třeba hledat Ameriku, ale spíš politickou odvahu. „Standardně se na sídlištích vymezí zóny pro rezidenty a na každou domácnost se přidělí jedna parkovací karta. Když má někdo více aut, je to zkrátka určitý nadstandard, pro který není na sídlištích místo. Pro druhé a další auto si tak bude muset jeho majitel najít místo někde opodál,“ nabízí Felcman své řešení. 

Tak se to podle něj děje už nyní, akorát to odnáší i ti, kteří mají jen jedno auto. „Parkovací místa na sídlištích by se pak navíc uvolnila od dlouhodobě zaparkovaných druhých a dalších aut, které ani v zásadě není tak nutné mít přímo u vchodu,“ doplňuje s tím, že výstavba parkovacích domů je populismem, který je vzhledem k finančním možnostem města mimo realitu.

Vedení města přihází i s dalšími možnostmi, které by drahé nebyly. Například kolem Hokejky chce zjednosměrnit některé ulice, čímž by se v jejich části dalo parkovat. A ODS, která je také ve vedení města, dlouhodobě prosazuje například rozšíření parkovací plochy za Hokejkou. „Ano, museli by se vykácet náletové dřeviny a zbudovat parkování pro osobní vozidla například formou zatravňovacích dlaždič, aby zůstala možnost vsakování vody a prorůstání trávy. Věřím, že by to obyvatelé v okolí ocenili. Museli by být ale smířeni s tím, že porost za hokejkou zmizí, což může proti tomu vyvolat vlnu ochránců zeleně,“ říká zastupitel a radní Petr Židek.

Hodnocení článku je 86 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Luboš Vrabec

Štítky parkování, doprava, parkoviště, auta, liberec, témata pod lupou

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.