Aktuálně

Tygři v Brně bojovali, na body to ale nestačilo. Kometa vyhrála 3:1 více...

Radost pro řidiče v Liberci – Vítězná ulice je opět průjezdná více...

Zloděje na dně vypuštěné přehrady v Liberci zlákal vůz stavbařů, krádež ale zpackali více...

Obrovský úspěch absolventky liberecké univerzity: získala sklářského Oskara více...

Řidička na přechodu v Jablonci přehlédla chodkyni, těžce ji zranila více...

Tunel se po dlouhé opravě otevírá. Už příští rok ŘSD na průtahu chystá další omezení více...

Během víkendu se budou teploty držet nad nulou. Řidiče potrápí mlha více...

U Panské skály supermarket stavět nelze, ministerstvo potvrdilo zamítnutí výjimky více...

Liberecké tramvaje byly poslední v ČR s metrovým rozchodem kolejí

Podhorský Liberec se na konci 19. století stal teprve třetím českým městem s tramvajovou dopravou, elektřinou poháněné vozy do jeho ulic poprvé vyrazily 25. srpna 1897. V té době jezdily elektrické tramvaje době jen v Praze a v Teplicích. První linka v Liberci spojovala železniční nádraží a Lidové sady u zoologické zahrady, místní radní tehdy zvolili metrový rozchod kolejí, který se pro město stal na dlouho typický.

Poslední úzkorozchodný úsek zmizel v roce 2021. Historie tramvajové dopravy v Liberci se začala psát už v roce 1895, kdy byla založena Společnost liberecké pouliční dráhy, která obdržela předběžnou koncesi pro stavbu tratě úzkorozchodné pouliční dráhy od nádraží do Lidových sadů. Stavba trati začala 17. května 1897 a již o tři měsíce později vyjela první tramvaj. O tři roky později začaly tramvaje jezdit i v sousedním Jablonci, propojení se ale systémy obou měst dočkaly teprve v roce 1955.

Právě dvanáctikilometrový meziměstský úsek –⁠ nejdelší svého druhu v ČR –⁠ byl poslední částí liberecko-jablonecké tramvajové sítě, kde se jezdilo na metrovém rozchodu. Práce na přestavbě kolejí na standardní rozchod 1435 milimetrů zde začaly loni v červenci a v listopadu byla hotová první část z Liberce do Vratislavic nad Nisou. Zbylá část do Jablonce má být hotová příští rok, zatím zde cestující vozí autobusy.

Přestavba celé podještědské tramvajové sítě z úzkorozchodného systému na standardní „drážní" rozchod tak zabere celé čtvrtstoletí. Jako první prošla rekonstrukcí trasa vedoucí napříč krajským městem z Lidových sadů do Horního Hanychova. Od Viaduktu do Lidových sadů jsou pak tři kolejnice, což umožňuje i speciální jízdy historických tramvají s metrovým rozchodem. Nynější změna u tratě na Jablonec pak provoz konečně sjednotí.

Hodnocení článku je 92 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky ČR, MHD, tramvaje, Liberec, doprava, Česko, sad, Praha, Teplice, Jablonec

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.