Podhorský Liberec se na konci 19. století stal teprve třetím českým městem s tramvajovou dopravou, elektřinou poháněné vozy do jeho ulic poprvé vyrazily 25. srpna 1897. V té době jezdily elektrické tramvaje době jen v Praze a v Teplicích. První linka v Liberci spojovala železniční nádraží a Lidové sady u zoologické zahrady, místní radní tehdy zvolili metrový rozchod kolejí, který se pro město stal na dlouho typický.
Poslední úzkorozchodný úsek zmizel v roce 2021. Historie tramvajové dopravy v Liberci se začala psát už v roce 1895, kdy byla založena Společnost liberecké pouliční dráhy, která obdržela předběžnou koncesi pro stavbu tratě úzkorozchodné pouliční dráhy od nádraží do Lidových sadů. Stavba trati začala 17. května 1897 a již o tři měsíce později vyjela první tramvaj. O tři roky později začaly tramvaje jezdit i v sousedním Jablonci, propojení se ale systémy obou měst dočkaly teprve v roce 1955.
Právě dvanáctikilometrový meziměstský úsek – nejdelší svého druhu v ČR – byl poslední částí liberecko-jablonecké tramvajové sítě, kde se jezdilo na metrovém rozchodu. Práce na přestavbě kolejí na standardní rozchod 1435 milimetrů zde začaly loni v červenci a v listopadu byla hotová první část z Liberce do Vratislavic nad Nisou. Zbylá část do Jablonce má být hotová příští rok, zatím zde cestující vozí autobusy.
Přestavba celé podještědské tramvajové sítě z úzkorozchodného systému na standardní „drážní" rozchod tak zabere celé čtvrtstoletí. Jako první prošla rekonstrukcí trasa vedoucí napříč krajským městem z Lidových sadů do Horního Hanychova. Od Viaduktu do Lidových sadů jsou pak tři kolejnice, což umožňuje i speciální jízdy historických tramvají s metrovým rozchodem. Nynější změna u tratě na Jablonec pak provoz konečně sjednotí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.