Historické vlaky pojedou o prvním prázdninovém víkendu z Tanvaldu na Jablonecku přes Kořenov a Harrachov až do polské Jelení Hory. Železniční společnost Tanvald, která nostalgické jízdy zajišťuje, tam nasadí ozubnicové i parní vlaky. Na trati letos bude devět podobných akcí, do Polska ale pojedou historické vlaky jen 1. a 2. července.
Unikátní ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Kořenovem oslavila loni 120 let provozu. Spojuje Jizerské hory a Krkonoše a je nejstrmější železniční tratí v Česku. Provoz na ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova začal 30. června 1902. Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou, jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile.
Mezníkem v novodobé historii zubačky se stal rok 1997, kdy tam chtěly České dráhy osobní dopravu kvůli ztrátovosti zrušit. Díky protestům veřejnosti se podařilo provoz zachovat. Od podzimu 2010 navíc znovu jezdí vlaky až do Polska. Dnes jezdí vlaky na trase v hodinovém taktu, provoz zajišťují České dráhy a díky moderním vozům cestujících přibývá. Nostalgické vlaky ale míří do Polska jen příležitostně, pravidelné spojení se zatím podle Prokeše vyjednat nepodařilo.
Na české straně historických vlaků v příštím roce ještě výrazně přibude. „Zejména na zubačce, kde se dlouhodobě potýkáme s tím, že vlaky jsou na hranici kapacity a museli jsme tam dojít k nějakému rozšíření. Takže když se tam sečtou aktivity, které kromě jízd zubačky budou znamenat i parní vlaky na trati Kořenov - Sklářská Poreba, parní vlaky na trati Kořenov - Harrachov, jízdy historických motorových vozů na zubačce mezi tam Tanvaldem, Kořenovem a Harrachovem, tak celkem jsme příští rok na 65 provozních dnech," dodal ředitel společnosti Petr Prokeš.
Liberecký kraj jízdy historických vlaků podporuje, letos je na ně v rozpočtu 6,5 milionu korun. Nově budou zařazeny do jízdního řádu. Kraj uzavřel víceletou smlouvu s provozovatelem zubačky, na jejímž základě bude financovat provoz historických vlaků v Kořenově, Turnově, Martinicích v Krkonoších a na dalších místech. „Financováním provozu vybraných nostalgických vlaků a jejich začleněním do dopravní obslužnosti kraje chceme nejen oživit historii, ale také podpořit cestovní ruch," řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Nostalgické jízdy patří k nejnavštěvovanějším akcím na železnici. „V kraji máme na tři desítky různých aktivit a spolků věnujících se nostalgické železniční dopravě. Chceme, aby se jednotlivé aktivity vzájemně doplňovaly," dodal náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.