Iniciátoři petice pro zachování původní dráhy a stanic lanové dráhy na Ještěd a současně organizátoři nedávné debaty na toto téma v kině Varšava, mají připomínky k plánované studii na její obnovu. Tu nechává zpracovávat město Liberec a hotová by měla být na začátku příštího roku.
„Myslíme si, že studie by neměla být tvořena jen u jednoho zadavatele, ale u víc zadavatelů, aby to bylo objektivní,“ míní jeden z iniciátorů petice pro zachování lanovky Milan Starec. Navíc má prý dojem, že je lidem podsouváno, že oběžný systém lanové dráhy je výhodnější.
„My také máme k dispozici ceny a studii, kterou si nechaly zpracovat České dráhy. Ano, je patrné, že obnova kyvadlové dráhy je asi o deset milionů dražší než vybudování oběžné, ale s ohledem na související práce je to částka zanedbatelná,“ říká Starec.
Úterý, 25. července 2023, 09:04
Město Liberec nechává zpracovat studii proveditelnosti na obnovu provozu lanové dráhy na Ještěd. Radní schválili zadání zakázky, která má navrhnout a prověřit finanční náročnost čtyř variant nové lanovky. Zpracovává ji architektonické studio SIAL...
Naráží tak na informace zveřejněné primátorem Jaroslavem Zámečníkem (Starostové pro LK), který informoval, že vzniknout mají studie na novou lanovou dráhu, která by vedla současnou trasou, a to ve variantě kyvadlového provozu a pro oběžný systém. Další dvě varianty zadané studie posoudí kyvadlový a oběžný systém pro variantu, kdy by byla lanovka prodloužena až ke konečné tramvaje v Horním Hanychově.
Ze zmíněné, rok staré studie Českých drah vyplývá, že obnova kyvadlové lanovky ve stávající trase by přišla asi na 210 milionů korun, pokud by jezdila po stejné trase lanovka v oběžném systému náklady na její stavbu by podle rok starých údajů dosáhly částky 180 milionů korun. Výstavba prodloužené varianty lanovky až ke konečné tramvaje by v kyvadlovém systému stála asi 320 milionů a v oběžném přibližně 200 milionů korun.
„Jak je patrné, oběžný systém vychází levněji, kyvadlový je dražší zejména v prodloužené variantě. Očekáváme, že studie, kterou jsme zadali, prověří a zaktualizuje tyto náklady,“ uvedl při prezentaci dosud známých cifer primátor a dodal, že až budou výsledky známé, představí je město veřejnosti.
Podle Starce však nezaznělo, že pokud by se zvolila stavba oběhového systému, přineslo by to náklady na další úpravy, jako je demolice současných stanic a stavba nových či betonáž patek pro sloupy a podobně. Pro oběhový systém by se vše muselo postavit nové. „A tak by sice byla levnější technologie, ale to ostatní by stálo další miliony,“ dodává Starec.
Nové studie od architektonického studia SIAL inženýři a architekti budou známé v lednu roku 2024. Teprve tehdy bude zřejmé, kolik by obnova lanové dráhy na Ještěd stála. Teprve poté se začnou hledat případné zdroje financí pro její obnovu, a tak je termín nového rozjezdu lanovky zatím v nedohlednu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Oběžný systém JE lepší. Tísnit se s davem ve frontě na kabinku, co jede jednou za půl hodiny? Děkuji nechci!
Do prdele už, zprovozněte ji v "současném" stavu tak, aby splňovala bezpečnostní podmínky, strčte si někam argumenty, že to nejde, a zamkněte Zámečníka někam, kde nadělá nejmíň paseky. Ať mu Metrostav postaví celu.