Lanová dráha na Ještěd bude patřit Liberci. Definitivně o tom rozhodli zastupitelé města, když schválili její nákup od Českých drah za 38,6 milionu korun. Pro hlasovalo 35 zastupitelů, dva se zdrželi, proti nebyl nikdo. Od dopravce získá radnice pozemky, obě stanice a technologie související s jejím provozem. Náměstek primátora Adam Lenert (ANO) předpokládá, že nejpozději do konce září lanovku skutečně převezmou. Liberec za ni zaplatí ve dvou splátkách do konce letošního roku.
Lanovka je mimo provoz od tragické nehody z října 2021, kdy při pádu jedné kabiny zemřel průvodčí. České dráhy už ji nechtějí dál provozovat a Liberec byl jediným zájemcem o její získání. „Protože město usoudilo, že než aby to měl třeba nějaký spekulant nebo podobně, tak se radši do toho vrhne," řekl novinářům primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj). Předpokládá, že v provozu bude lanovka nejdřív od ledna 2029. Důvodem pro tak dlouhou odmlku je, že jen základní oprava lanové dráhy není možná a musí se postavit nová.
Zastupitelé města už před dvěma měsíci rozhodli, že lanovka bude mít jinou podobu a bude delší. Kyvadlový provoz dvou menších kabin nahradí jedna velkokapacitní kabina zavěšená na dvou lanech, takzvaná tramvaj. Nástupní stanice bude níže než dosud, u konečné tramvaje v Horním Hanychově. Trasa lanové dráhy se tím prodlouží z bezmála 1,2 kilometru téměř na dva kilometry. Radnice chce stavět metodou Design and Build, tedy vyprojektuj a postav. „V současnosti se už předběžně domlouváme, kdo by nám vysoutěžil konzultanta na tento náročný způsob výběru, Design and Build. Město v tom nemá žádnou zkušenost, takže je potřeba opřít se o zkušené konzultanty," řekl primátor.
I nyní, kdy lanovka není funkční, potřebuje podle Lenerta každodenní kontrolu. „Protože jsou tam vodní čerpadla, která musí být zkontrolovaná, jestli běží. My se teď bavíme, že by tam třeba dočasně mohlo být umístěno sídlo Městských lesů, jejich kancelář," dodal náměstek. České dráhy také na město převedou nájemní smlouvy, které jsou spojené s majetkem lanové dráhy. Aktuální roční příjem z nich je 1,2 milionu korun, z toho zhruba dvě třetiny jsou příjmy za umístění antén na horní stanici lanovky a bezmála třetina od provozovatele lyžařského areálu za pronájem části pozemků.
Podle ekonomické analýzy, kterou si nechalo město zpracovat, si vybudování lanovky vyžádá 360 až 440 milionů korun. Kabina takzvané tramvaje pojme až 100 lidí, kapacita kabin u kyvadlového provozu byla 35 míst. Autoři analýzy předpokládají, že v prvních letech po zprovoznění by lanovka měla přepravit půl milionu cestujících ročně. Před tragickou nehodou to bylo ročně čtvrt milionu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.