Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekPátek, 15. listopadu 2024, 15:05
Integrovaná doprava Libereckého kraje (IDOL) je moderní dopravní platforma, která byla spuštěna v roce 2009 s cílem zlepšit dopravní obslužnost, zjednodušit cestování a vytvořit jednotný systém pro různé druhy dopravy. Od svého vzniku prošel systém významným vývojem a dnes cestujícím nabízí širokou škálu služeb.
Tvůrcem a správcem systému IDOL je od počátku společnost KORID LK, spol. s r.o., kterou za tímto účelem zřídil Liberecký kraj v roce 2005. Pilotní projekt byl spuštěn v květnu 2009 a již na podzim téhož roku vstoupil IDOL do ostrého provozu.
Zapojených dopravců, linek i nabízených jízdních dokladů bylo tehdy výrazně méně a IDOL byl dostupný pouze na území Libereckého kraje. Zlomový byl v tomto ohledu až rok 2011, kdy se systém částečně rozšířil i do sousedních regionů. Připojila se například Česká Kamenice v Ústeckém kraji. V tom samém roce byl spuštěn také prodej elektronických jízdenek u průvodčích ve vlaku a zavedeny roční síťové kupóny, což poskytlo cestujícím větší flexibilitu a pohodlí při cestování napříč regionem.
„Je potřeba si připomenout, že před integrací fungoval nejen každý druh dopravního prostředku, ale i každý dopravce autonomně. Jízdné nebylo přestupné, spoje na sebe navazovaly náhodně a každý dopravce nabízel jiné benefity, pakliže vůbec nějaké,“ připomněl vedoucí podúseku IDOL Jan Maxa z KORID LK.
V následujících letech společnost přistoupila k optimalizaci a koordinaci jednotlivých druhů dopravních prostředků tak, aby vytvořila jeden provázaný celek. Díky tomuto kroku na sebe začaly vlaky a autobusy lépe navazovat.
Došlo dokonce k integraci několika měst v Polsku a rozšíření systému na zaměstnance liberecké průmyslové zóny. V souvislosti s návozem zaměstnanců proběhla také částečná integrace linek do Mladoboleslavské Škodovky, což rozšířilo možnosti cestování mezi Libercem a středočeskou Mladou Boleslaví.
Dalším důležitým milníkem IDOL bylo zahájení provozu Centrálního dispečinku, který dostal pod kontrolu všechny zaintegrované dopravce a dokáže vše řídit v reálném čase. Dispečink nejenom drží dohled nad stavem provozu, ale také zodpovídá telefonické dotazy cestujících. Nově si díky dispečinku mohou cestující přes internetový prohlížeč nebo chytrý telefon zjistit čas odjezdu z konkrétní zastávky včetně případného zpoždění.
V roce 2017 se IDOL dočkal dalšího významného rozšíření. Do systému se tehdy zapojily rychlíky Českých drah. Toto propojení nadregionální vlakové dopravy umožnilo větší dostupnost služby a přilákalo více cestujících, kteří preferovali využití hromadné dopravy na delší vzdálenosti.
„Skutečnost, že na rozdíl od osobních vlaků rychlíky nebyly do IDOL integrovány od počátku, vychází z toho, že je primárně objednává stát, a ne kraje. Jejich tarifní integrace byla výsledkem složitého vyjednávání a uzavření vícestranné smlouvy,“ vysvětlil Maxa.
V roce 2020 pak IDOL zahájil mezinárodní provoz s propojením na Německo a Polsko, konkrétně s městy Žitava a Świeradów-Zdrój. Toto rozšíření posílilo význam systému i v mezinárodním kontextu, protože IDOL začal obsluhovat nejen přeshraniční pracovníky, ale i turisty, kteří navštěvují lázeňské oblasti a příhraniční parky.
„Zajištění nabídky spojení pro volnočasové aktivity je jeden z úkolů veřejné dopravy. Liberecký kraj i na něj navazující regiony nabízí mnoho atraktivních cílů, ať jsou to Lužické či Jizerské hory, východní část Krkonoš, Český ráj nebo Máchův kraj. Naším cílem je motivovat cestující k využívání veřejné dopravy jako ekologického i praktického dopravního prostředku,“ sdělil Maxa.
Kromě sítě sezónních linek, které se střídají v letním i zimním období, proto IDOL nabízí i zajímavé tarifní produkty. Mezi nimi například 24hodinové síťové jízdenky nebo mezinárodní EURO-NISA-Ticket pro jednotlivce i skupiny.
V roce 2021 začala pomyslná expanze IDOLu do Středočeského kraje, díky které vzniklo několik společných linek s PID. Tato spolupráce se nadále rozvíjí a připojují se i další kraje. Velkou změnu pro uživatele IDOLu znamenala také nová mobilní aplikace Idolka, která cestujícím dala možnost rychlého přístupu k jízdním řádům, jízdenkám a dalším dopravním informacím.
„Mám pro cestování vše potřebné ve svém mobilu, tak nějak lze shrnout aplikaci Idolka, která je dnes již plnohodnotnou součástí integrované dopravy. Kromě vyhledávání spojení a nákupu jednotlivých jízdenek slouží jako identifikátor vícedenních časových kupónů. Orientaci pak usnadňuje i mapa se seznamem zastávek a kontaktních míst nebo informace o omezeních v dopravě,“ popsal aplikaci Maxa.
Integrovaná doprava IDOL tedy od svého vzniku neustále roste a rozšiřuje své služby, čímž poskytuje cestujícím stále pohodlnější, modernější a flexibilnější možnosti dopravy. Modernizace zahrnující integraci elektronických i strojově čitelných papírových jízdenek, mobilních aplikací a mezinárodních spojů podtrhuje důraz na inovaci a udržitelnost. Integrovaná doprava IDOL již není jen pojem uvnitř kraje, ale stala se důležitým hráčem v oblasti regionální dopravy s přesahem do sousedních krajů i s potenciálem u zahraničních sousedů. Systém nadále reaguje na potřeby cestujících a environmentální výzvy, čímž přispívá ke zlepšení kvality veřejné dopravy v celém regionu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.