Projekt nové lanovky na Ještěd je zase o něco blíž. Město představilo její novou podobu, kterou navrhla designérka Anna Marešová. Původně přišla se čtyřmi variantami, po konzultacích s inženýry zbyly dvě. Z nich budou vybírat už na prosincovém jednání liberečtí zastupitelé.
Majitelem lanovky se město stalo až letos v říjnu. Už před tím si ale nechalo zpracovat technickou studii proveditelnosti, která posuzovala, které varianty lze na Ještěd vést. Z dalších jednání vyšlo, že lanovka bude jednokabinová na dvou lanech, takzvaná tramvaj. A navíc se prodlouží až ke konečné tramvaje.
Město má také ekonomickou analýzu, že náklady na lanovku by se mohly splatit za patnáct let. „Vyšlo nám, že při určité ceně jízdenky je možné investici do patnácti let zaplatit a poté generovat zisk. Utvrdilo mě to, že bychom se takové atrakce neměli zbavovat,“ uvedl primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro LK).
Poté přišel na řadu design, město oslovilo designerku Annu Marešovou. Ta navrhla čtyři varianty a z nich po konzultaci s inženýry vyšly varianty dvě, ze kterých budou vybírat liberečtí zastupitelé.
„Cílem bylo vytvořit z lanovky propojítko z města k Ještědu. Aby zážitek z Ještědu začínal už v lanovce,“ říká Anna Marešová. Sama přitom původně byla příznivcem původní dvoukabinové lanovky, nakonec se ale sama přiklonila k takzvané tramvaji.
Sobota, 9. listopadu 2024, 19:37
Drážní úřad (DÚ) se o odstranění automatické brzdy lanovky na Ještěd dozvěděl až po jejím tragickém pádu v říjnu 2021, uvedla mluvčí úřadu Pavlína Straková. Problém s brzdou podle ní vznikl v 70. letech minulého století. Při pádu kabinky lanovky na...
„Zpočátku jsem sama byla větším příznivcem dvou kabinek. Ráda koukám do minulosti s tím, že věci bych chtěla zachovat. Ale změna byl dobrý krok. Je výrazně stabilnější a bezpečnější. Lanovka se ve větru tolik nehýbe. Není potřeba ani tolik sloupů a nabízí lepší zážitek z jízdy,“ dodala.
Svým návrhem se snažila sladit s vysílačem na Ještědu. „Pracovali jsme s estetikou Ještědu, design vznikl v 60. letech, což bylo velmi plodné období. Chtěli jsme zachovat jemné barvy stavby Ještědu a jít do aluminiového vzhledu,“ řekla.
Návrh počítá s co nejlepším výhledem z lanovky, navržena jsou velká okna, počítá se i s průhledem v podlaze, kterým navíc při dojezdu bude svítit kužel světla.
Díky nové lanovce by se měl také více otevřít pohled na samotný vysílač. Dosud jej totiž zakrývá horní stanice lanovky. „Musíme volit jednoduché prostředky, které nebudou konkurovat samotné stavbě,“ dodal náměstek primátora Jíří Janďourek (Starostové pro LK).
Úterý, 17. září 2024, 11:45
Poprvé designérka Anna Marešová zaujala veřejnost návrhem a výrobou svých erotických pomůcek, přístupem k intimním potřebám žen, a představením vlastní značky Whoop.de.doo. Později na sebe její studio upoutalo pozornost médií, když představilo...
Lanovka podle Marešové bude bezbariérová. „Počítáme s kočárky i vozíčkáři. To už je v dnešní době standard," dodala.
Nová lanovka bude mít kapacitu sto osob a drtivá většina bude na stání, k sezení bude jen šest míst. Náklady na její vybudování se odhadují na až 440 milionů korun. Zakázku na výstavbu nové lanovky formou design and build chce radnice vyhlásit na jaře příštího roku. Jezdit by mohla zhruba za čtyři roky. Přepravovat by pak mohla zhruba půl milionu lidí ročně, maximální kapacita je pak 1,2 milionu lidí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.