Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚHOS) Petr Mlsna potvrdil uložení pokuty Libereckému kraj za pochybení při zadání veřejné zakázky na zajištění linkové autobusové dopravy. Zamítl tím rozklad podaný Libereckým krajem a potvrdil správnost rozhodnutí prvního stupně, v němž byla Libereckému kraji uložena pokuta ve výši 6,5 milionu korun. Rozhodnutí se tak stalo pravomocným.
„Kraj se dopustil přestupku při uzavření „Smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na dočasné zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti Libereckého kraje pro oblast Západ č. OLP/5467/2019“ ze dne 9. 12. 2019 s dopravcem – ČSAD Česká Lípa, a. s., přímým zadáním, aniž by byly splněny zákonné podmínky pro použití tohoto druhu zadávacího postupu. Neboť neprokázal, že vznik mimořádné situace nezpůsobil sám v důsledku svého předchozího postupu. Rozhodnutí je pravomocné,“ uvedl v prohlášení ÚHOS.
Pro oprávněné užití přímého zadání by musel Liberecký kraj kromě existence mimořádní situace také prokázat skutečnost, že se do situace, v níž musel přistoupit k přímému zadání z důvodu nastalého či hrozícího výpadku poskytovaných služeb, nedostal vlastním přičiněním. „V posuzovaném případě nebylo sporu o tom, že mimořádná situace nastala, neboť po datu 14. 12. 2019, tedy po vypršení smlouvy z roku 2017 ve znění jejího dodatku č. 1, hrozilo přerušení poskytování přepravních služeb, a tedy pro následující období nebyla Libereckým krajem zajištěna dopravní obslužnost, resp. nebyla podepsána smlouva na navazující období, ani nebylo zahájeno nabídkové řízení, v jehož rámci by takováto smlouva mohla být uzavřena. Liberecký kraj pak odůvodňoval použití institutu přímého zadání tím, že mimořádná situace vznikla v důsledku objektivních okolností spočívajících ve změně koncepce a rozhodnutí zajistit dopravní obslužnost vnitřním dopravcem a následně v důsledku skutečnosti, že společnost Autobusy LK nestihla zajistit potřebné kapacity pro zahájení provozu tak, aby plynule navázala na ukončení provozu dle smlouvy z roku 2017. Nicméně Liberecký kraj neprokázal, že by měl celý proces zajištění dopravní obslužnosti vlastními silami pečlivě naplánován a že takový plán se nepodařilo realizovat na základě zcela konkrétních okolností, nad kterými neměl kraj moc. Liberecký kraj se do mimořádné situace, v jejímž důsledku zvolil cestu přímého zadání veřejné zakázky, dostal vlastním přičiněním, a to patrně z důvodu nedůsledného plánování nové koncepce spočívající v zajištění dopravní obslužnosti vnitřním dopravcem. Vznik mimořádné situace si tak způsobil sám v důsledku svého předchozího postupu,“ uvádí se v prohlášení ÚOHS.
O uvedeném případu rozhodoval Úřad, resp. předseda ÚOHS, již podruhé, předchozí rozhodnutí z roku 2020 bylo vráceno správními soudy s tím, že šlo o mimořádnou situaci, kterou mohl způsobit sám zadavatel, a Úřad tedy případ posuzoval z tohoto aspektu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.