Na Základní škole a Základní umělecké škole Jablonné v Podještědí zvonek neuslyšíte. To je jen jedna z mnoha inovací, které škola zavedla. Podle ředitele změny vítají žáci i rodiče. Cílem je vést děti k odpovědnosti a zpříjemnit jim pobyt ve škole.
„Nezvoníme asi půl roku, od října. Vedeme tím děti k zodpovědnosti, aby se naučily orientovat v čase a myslím, že to funguje velice dobře,“ řekl ředitel školy Petr Kopřiva, který svou funkci zastává od roku 2017. Prostředí ve škole se podle něj znatelně zklidnilo. „Takový ten hluk o přestávkách, když se zazvonilo, to tady není,“ dodal.
Po zazvonění, které oznamuje konec hodiny, bývají žáci nevrlí a učitel nemá šanci udržet jejich pozornost. I to se změnilo. „Žáci se smířili s tím, že hodina může být o pár minut delší nebo kratší. Nechávají to na učiteli, který může dokončit myšlenku. I učitelé, kteří se tomu bránili, to teď vidí jako přínos,“ sdělil ředitel. Sám na škole vyučuje zeměpis a tělocvik.
Čtyři učitelé ze školy v Jablonném se zúčastnili stáže ve Švédsku, právě tam poznali inovativní přístup. „Tam jsme viděli, že nezvoní a fungovalo to. Potom jsem si o tom něco načetl a zjistil jsem, že i u nás v Čechách je to na některých školách běžná praxe, hlavně ve středních Čechách. Tak jsme to zkusili nejprve ve zkušebním režimu, už jsme to zahrnuli do školního řádu a budeme takto fungovat i nadále,“ vysvětlil Kopřiva.
„Celkově se snažíme, aby se dětem ve škole líbilo, aby tu odpadaly stresy,“ řekl ředitel. Na chodbách je hodně odpočinkových zón, pohovky, ale také stoly na pingpong nebo různé herní předlohy. „Jde nám o to, aby i přestávky mohli žáci trávit aktivně nebo naopak si někde popovídat.“
O velké přestávce mohou děti chodit ven nebo zůstat ve třídách. „Máme dohled jak venku před školou, kde si děti mohou zakopat s míčem, proběhnout se, zařádit si, tak i uvnitř. Mají možnost volby,“ uvedl Kopřiva.
Dříve podle ředitele chodili pro žáky učitelé, vyzvedávali si je ve třídě a odváděli je do jiných učeben nebo kamkoli jinam. Teď už se děti během přestávek přesouvají samy např. do jazykové učebny, před učebnu fyziky a podobě. „A funguje to, nestává se, že by se někdo hledal nebo zapomínal. Zase jsme chtěli, aby se děti naučily starat se samy o sebe, plnit si povinnosti,“ dodal Kopřiva.
Odezva od rodičů žáků je podle ředitele většinou pozitivní. „Samozřejmě, že se najdou i kritici, ale většina rodičů s tím souzní, protože také vidí výsledky," řekl ředitel.
Škola změnila také formát třídních schůzek. Místo plné třídy se sejde třídní vyučující, rodič i žák. „Už nemáme klasické třídní schůzky, že přijdou rodiče do třídy a učitel stejně nic nemůže říct – může říct nějaké obecné informace, ale ne něco o konkrétním dítěti, to se před ostatními dnes už nesmí. Takže děláme třídní schůzky ve třech,“ vysvětlil Kopřiva.
Na schůzku, která trvá patnáct minut, přijde k třídnímu učiteli rodič i s žákem. Dopředu mají vyplněný dotazník, ten si mohou učitelé upravit podle potřeb. Potom probírají, co je potřeba.
„Probíhá to vždy v jednom týdnu, rodiče mají možnost se objednat na čas přes rezervační systém,“ řekl ředitel s tím, že i tato novinka funguje velmi dobře.
Žáci mohou také ve škole chodit buď v přezuvkách, nebo v botách. „Ve školním řádu máme uvedeno, že žáci mají mít vhodnou obuv. Když je sucho a někdo přijde v teniskách, nebo děvčata v balerínách, tak čemu to vadí? Učitelé také chodí v botách. Neděláme z toho problém. Pokud samozřejmě chtějí nosit přezuvky, nikdo jim nebrání,“ vysvětlil ředitel.
Dalším objevem ve Švédsku byly tzv. chromebooky. „To jsme předtím neznali, i když pak jsme zjistili, že i v Čechách už to funguje. Začali jsme je nejprve využívat v hodinách. Ti Švédi vůbec nenosí učebnice, do školy chodí prostě jenom s tím chromebookem,“ řekl Kopřiva.
Chromebooky škola pořídila pro současné čtvťáky, kteří se s nimi učí pracovat. V dalším roce už by jakožto páťáci nemuseli nosit učebnice. „Ten chromebook váží kilo nebo kilo a půl. K tomu by měli třeba jenom pár sešitů. Učebnice nezavrhujeme. Myslím, že stačí, aby je měli k dispozici ve škole. Díky chromebooku se dostanou do všech elektronických učebnic, které my máme. Uvidíme, jak to bude fungovat,“ nastínil ředitel situaci.
Učitelé i žáci ocení při hezkém počasí také venkovní učebnu. „Objednali jsme i altán – máme totiž velkou zahradu, kde máme třeba hmyzí domeček a tak dále. Plánujeme na zahradě zrealizovat různé další aktivity,“ informoval ředitel.
V některých hodinách, zvláště co se týče předmětů, které se dají učit badatelsky, jsou přítomni dva vyučující. „Říká se tomu tandemová výuka, dá se to využít nejlépe asi ve fyzice, přírodopisu. Je tak větší prostor pro různé pokusy a zkoumání,“ sdělil ředitel.
Škola také navázala spolupráci ze školou ve Švédsku. Skupiny angličtinářů a němčinářů tak vzájemně komunikují, děti si tímto způsobem našly kamarády, se kterými jsou v kontaktu. „Snažíme se, aby se dětem ve škole líbilo a budeme v tom i nadále pokračovat,“ uvedl na závěr ředitel školy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Zatím zde nejsou vloženy žádné komentáře.