Jízda na kole již není ryze pragmatickou záležitostí. Dnes se naopak cyklistika stává rozšířenou a velmi oblíbenou volnočasovou aktivitou. Jízdní kolo umožňuje navštívit odlehlé turistické lokality, které jsou pro pěší těžko dosažitelné. Pro cyklisty jsou silnice Libereckého kraje relativně bezpečné.
Nejen v loňském roce, ale ani během letošních prvních šesti měsíců na nich nedošlo k tragické nehodě s účastí cyklisty. Prevenci vzniku dopravních nehod s účastí cyklistů slouží i cyklobusy.
Ty tam jsou doby, kdy bývala jízda na kole ryze pragmatickou záležitostí. Dnes se naopak cyklistika stává rozšířenou a velmi oblíbenou volnočasovou aktivitou. V současné době se u nás cyklistika podílí nemalými sedmi procenty na celkových přepravních výkonech, do roku 2020 se tento podíl může zvýšit až na jednu desetinu. Oprávněně. Cyklistická doprava skýtá širokou paletu individuálních i celospolečenských benefitů. Pravidelná jízda na kole prokazatelně zlepšuje zdravotní stav a přispívá k prodloužení délky života. Jízdní kola „pracují“ na lidský pohon, obejdou se tak bez fosilních paliv. Ve srovnání s automobily jsou přátelštější k životnímu prostředí, nečiní si prakticky žádný nárok na parkovací místa. „Nezanedbatelným přínosem je i to, že cyklisté vytvářejí i jakousi svébytnou kulturu, jež je jedním z pilířů pro vybudování reálně fungující občanské společnosti,“ doplňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Bezpečnost cyklistů – komplexní téma
Bezpečnost cyklistů je často diskutovaným tématem. Odborníci zúčastnění na evropském projektu REStARTS (jedním z partnerů byla Evropská komise) došli k závěru, že nejbezpečnějším dopravním prostředkem - pokud se jedná o počet usmrcených na ujetou miliardu kilometrů - jsou letadla (0,05 oběti), následují autobusy (0,4) a vlaky (0,6). Naopak nejhůře na tom jsou motocyklisté (108,9), před nimi chodci (54,2) a třetí od konce cyklisté (44,6). Zde je ovšem třeba zdůraznit, že se jedná o statistický průměr. V místech, kde mají cyklisté k dispozici odpovídající infrastrukturu a doprovodné služby, jezdí na bezpečných kolech a chovají se odpovědně k sobě i svému okolí, se dají očekávat výsledky výrazně příznivější.
Liberecký kraj prevenci vzniku nehod cyklistů nepodceňuje
Liberecký kraj považuje cyklistiku za perspektivní formu individuální dopravy, a to mimo jiné pro její pozitivní dopad na zdraví člověka a životní prostředí. Proto se dlouhodobě zaměřuje na prevenci dopravních nehod s účastí cyklistů. Za jednu z jejích stěžejních oblastí je považováno budování bezpečné infrastruktury v podobě cyklostezek a cyklotras. „V září uveřejníme výzvu k podávání žádostí na podporu projektů zacílených na rozvoj naší prioritní cyklopáteře, která zahrnuje například trasy Odra-Nisa, Greenway Jizera nebo Zelená cyklomagistrála Ploučnice. V rámci česko-polského projektu dobudujeme společně s obcemi Libereckého kraje také trasy na vytipovaných místech. Na podporu rozvoje cyklistické dopravy bude v příštím roce vyčleněno 10 mil. Kč. Důležité jsou pro nás ovšem i preventivní akce zaměřené přímo na cyklisty. Proto se letos stejně jako v předchozích letech aktivně účastníme celostátního projektu Na kole jen s přilbou,“ konstatuje Vladimír Mastník, člen Rady Libereckého kraje, pověřený vedením resortu dopravy.
Do přírody levně, bezpečně a pohodlně… cyklobusem
Jedním z opatření, které z podstaty věci významně snižuje možnost vzniku závažných úrazů cyklistů v silniční dopravě, jsou cyklobusy. Pro cykloturisty velmi pohodlné a současně bezpečné řešení. Nechají se odvézt přímo do turisticky zajímavé lokality, pohodlně, bez námahy. Ušetřené síly se pak hodí při zdolávání tras za poznáním atraktivních míst v příslušné lokalitě. Nemusí řešit problémy se zaparkováním svého osobního vozidla, při volbě trasy výletu nejsou vázáni nutností dojet zpět do výchozího bodu. Zkrátka nechají se vyvézt tam, kam potřebují, a pak se již mohou věnovat jen a jen sportu, poznávání přírody či turistických atrakcí. „Tým silniční bezpečnosti v rámci svého projektu Na kole jen s přilbou dodává zdarma na palubu cyklobusů podrobné turistické mapy, během přepravy si tak mohou turisté podrobně naplánovat výlet i do zajímavých lokalit, které doposud nenavštívili,“ upřesňuje za Tým silniční bezpečnosti Jan Polák. Služeb turistických spojů zajišťovaných společností BusLine mohou cyklisté využít v Krkonoších (na trasách Harrachov – Rokytnice n. J. – Jilemnice – Benecko – Vrchlabí – Janské Lázně – Pec p. S. – Pomezní Boudy či z Jilemnice na Mísečky), dopraví je do Českého ráje (na trase Turnov – Jičín a zpět přes Vyskeř i přes Kacanovy, Semily – Rovensko – Jičín a Semily – Vyskeř – Turnov – Malá Skála – Kozákov – Semily), zkrátka nepřijdou ani návštěvníci Jizerských hor (spoje z Jablonce nad Nisou na Jizerku přes Bedřichov – Hrabětice - Josefův Důl - Tanvald –Desnou a Souš, resp. na Bedřichov z Jablonce nad Nisou, Liberce a z Turnova).
Tisková zpráva
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.