Autobusy regionální dopravy v Libereckém kraji vyjedou v novém roce podle jízdních řádů, veřejná doprava v kraji ohrožena není. Smlouvy s dopravci prověřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podnět podala společnost ICOM, jejíž společnosti daly v poptávkovém řízení výhodnější nabídky, smlouvu s nimi ale kraj neuzavřel. Antimonopolní úřad zatím případ neuzavřel.
"My teď máme čas do 5. ledna, dokdy bychom měli na antimonopolní úřad dodat nějaké podklady, které si vyžádal pro své rozhodnutí. Pokud nějaké rozhodnutí padne, tak to bude až v průběhu ledna, takže určitě na začátku roku nehrozí žádné nepředvídatelné události ve veřejné dopravě," ujistil hejtman Martin Půta. Regionální autobusy tak budou podle něj i po Novém roce jezdit podle jízdních řádů, které začaly platit 14. prosince. Také dopravci ujistili, že jsou připraveni vyjet.
Liberecký kraj chtěl původně vybírat dopravce na deset let, tendr za čtyři miliardy korun na zajištění dopravy od 14. prosince 2014 ale ÚOHS zrušil. Liberecký kraj se proti rozhodnutí odvolal, nemohl ale podepsat s vítězi včas smlouvy, a musel proto zajistit jiné řešení. Zastupitelé dali přednost prodloužení smluv s dosavadními dopravci, i když by zapojení ICOM znamenalo úsporu zhruba pět milionů korun. Vstup nového dopravce, který není zapojen v integrovaném systému, považovali u krátkodobé zakázky za rizikový. Smlouvy jsou na dva roky s šestiměsíční výpovědní lhůtou.
"Dvouletá zakázka byla zcela netransparentní, krajem byly osloveny jen určité společnosti, přestože byly jiné společnosti, které nabízely kvalitnější a levnější dopravu, čímž přišel kraj o několik desítek milionů korun," řekl generální ředitel společnosti ICOM transport Zdeněk Kratochvíl. Dopravce si od napadení zakázky slibuje, že viník bude muset vzniklou škodu kraji uhradit. "Kraj by měl co nejrychleji vyhlásit transparentní řízení na tu zkrácenou dobu," dodal Kratochvíl.
O tom ale zatím vedení kraje neuvažuje, počká podle hejtmana na rozhodnutí antimonopolního úřadu. "Úřad sice prověřuje stížnosti na všechny tři oblasti kraje, nepředpokládám ale, že by to znamenalo zásadní ohrožení autobusové dopravy," řekl Půta. Věří, že ÚOHS uzná, že veřejná autobusová doprava je veřejný zájem a že Liberecký kraj postupoval v souladu s veřejným zájmem.
Na Českolipsku tak bude i v novém roce zajišťovat veřejnou dopravu ČSAD Česká Lípa, za kilometr má dostat v průměru 29,50 Kč. Na Liberecku a Frýdlantsku bude dál jezdit ČSAD Liberec, které nabídlo průměrnou cenu za kilometr 29,30 Kč, a na Semilsku BusLine za 30,30 Kč na kilometr. Celkově by měl kraj podle Půty ve srovnání s letošním rokem ušetřit 27 milionů korun.
Napsala ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.