Oprášit zašlou slávu sklářů. Vyzdvihnout jejich jedinečnou preciznost, píli a zručnost. Prezentovat velkolepé a jedinečné výrobky a připomenout, čím vším se může Kraj pod Ještědem chlubit. To vše by měla přinést značka Křišťálové údolí (Crystal Valley), kterou nyní bude moci využívat Liberecký kraj.
Doposud byl název Křišťálové údolí spojen s firmou Preciosa, která ho využívala při marketingu i nabídce produktů. Nyní by ale majestátní označení, které odkrývá původ křehké a jedinečné krásy křišťálového skla, mělo přivést do kraje lesů a skláren nové turisty i investory.
O možném využívání této značky jednal kraj s Preciosou několik let, nyní je jasné, že rozsáhlý projekt, který otevře nebývalé možnosti, dostal zelenou. Podle vedení kraje má v této souvislosti nejen oblast cestovního ruchu velký potenciál. „Náš region je naprosto jedinečný v koncentraci firem, které se zabývají těmito tradičními odvětvími. Díky Křišťálovému údolí bude mít kraj co nabídnout jak návštěvníkům, tak místním podnikatelům,“ uvedl hejtman Martin Půta.
Pro Preciosu samozřejmě nebylo rozhodování o tom, zda značku přenechat kraji, jednoduché. „Museli jsme řešit, zda upřednostnit obecný zájem kraje, nebo individuální zájem naší firmy. Preciosa využívala značku Crystal Valley pro marketingové a PR účely. Během roku a půl se dočkala velkého ohlasu,“ sdělil podnikatel a majitel firmy Preciosa Ludvík Karl.
Firma nejenže do značky investovala miliony korun, zároveň jejím předáním do rukou kraje ale umožní i konkurenčním společnostem v podobě sklářských, bižutérních a šperkařských firem, aby takové označení využívaly. „Samozřejmě doufáme, že značka podpoří sklářství, cestovní ruch a další oblasti v kraji, ale zároveň bychom nechtěli, aby došlo k jejímu zneužívání,“ podotkl Karl.
Celý projekt by měl provzdušnit téma sklářství a přilákat do kraje nové turisty. Zároveň by mělo dojít i k velké podpoře místních firem. Kraj proto doufá, že na vybudování prestižního zázemí, které návštěvníkům kraje nabídne pestrou ukázku tradičního sklářského řemesla, se budou podílet nejen firmy, ale i města a obce. „Tato oblast má obrovský potenciál. Chceme turistům Liberecký kraj představit z tohoto pohledu. Každý, kdo zamíří do našeho kraje, by měl mít informace o Křišťálovém údolí a návštěvu nějaké sklárny vnímat jako součást tradiční dovolené nebo výletu,“ komentoval David Pastva z Agentury regionálního rozvoje.
Ten také dodává, že na současném sklářství chce kraj vybudovat zbrusu nový byznys s celou řadou příležitostí, ať již pracovních nebo podnikatelských. Pro celou řadu firem by navíc mohlo být Křišťálové údolí i motivací pro setrvání ve sklářském oboru. Atraktivnost tohoto oboru může do výroben totiž přilákat i tisíce lidí ročně. „Je to velká šance, která skrze turisty přinese nové peníze do veřejných rozpočtů, do obcí i celého kraje,“ vysvětlil majitel Preciosy.