Aktuálně

Atraktivní, ale těžký los pro Jablonec. Ve čtvrtfinále poháru přivítá Slavii více...

Tygři ustáli nápor Třince a vrátili se na druhé místo tabulky více...

Při požáru zachránil liberecký hasič Roman Kostelňák dítě, dostal medaili HZS více...

Dívenka nastoupila v Jablonci cestou na hudebku do špatného autobusu, pomohli strážníci více...

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Kraj i obce chtějí v Krkonoších zachovat vlaky. Vybudovat zde metro není reálné

PR článek

Skupina nadšenců by v Krkonoších ráda využila místní železnici pro tramvajovou dopravu. Liberecký kraj zde ale chce zachovat i nadále provoz vlaků, včetně těch historických. Proti jsou navíc i zdejší obce.

V současné době na lokálce mezi Rokytnicí nad Jizerou a Martinicemi v Krkonoších jezdí motoráčky 810 a několikrát do roka se zde mohou turisté svézt také parním vlakem.

Liberecký kraj zde chce nejen zachovat vlaky, ale také v budoucnu zajistit trvalý celoroční provoz. „Spolu s Královéhradeckým krajem jsme dokonce sjednali dílčí obnovu vozového parku,“ informoval statutární náměstek hejtmana pro resort dopravy Jan Sviták.

Už za rok a půl by na trať mezi Vrchlabím a Rokytnicí mohly vyjet vlaky Českých drah, které by navýšily současnou kapacitu. „Samozřejmostí jsou pohodlná sedadla, nízkopodlažní vstup a prostorná toaleta,“ vysvětlil Sviták s tím, že tyto vlaky poskytnou komfortnější cestování i vozíčkářům.

Nádraží Martinice v Krkonoších je od roku 2016 zapsáno na seznam kulturních památek České republiky. Několikrát se také dostalo mezi finalisty soutěže Nejkrásnější nádraží.

Kromě toho má kraj společně s místní samosprávou v rámci organizace Krkonoše – svazek měst a obcí v plánu celoroční provoz historických vlaků mezi Vrchlabím a Rokytnicí. To ale současné využití tramvajovou dopravou vylučuje. Aktuální legislativa totiž neumožňuje, aby po jedné trati jezdily vlaky a tramvaje zároveň. „Smíšený provoz vlaků a tramvají je v zahraničí v běžném provozu na mnoha místech, v České republice však chybí jeho legislativní ukotvení,“ komentuje statutární náměstek s tím, že změnit zákon je běh na dlouhou trať, který může trvat i dlouhé roky.

Odvážný plán odmítá i zmíněný svazek krkonošských měst a obcí s tím, že projektu chybí praktické využití a navíc spolek svůj záměr s nikým údajně nekonzultoval. „Představitel spolku Krkonošské metro o projektu s nikým kompetentním v území nejednal. Provoz dožitých tramvají v turistické oblasti 'spadl z nebe',“ sdělil předseda svazu Jan Sobotka. Navíc je podle něj nereálná myšlenka, že by turisté využívali tramvaje při cestě do skiareálu. „Nepředpokládáme, že by lyžaři z Prahy jeli do Martinic vlakem, zde přesedli na směr do Rokytnice a zde by opět přestoupili na tramvaj. Hosté z Polska stejně tak,“ pokračoval Sobotka.

Svazek navíc kritizuje i finanční náročnost při případné realizaci projektu. Ta by zahrnovala nejen výstavbu kolejí, ale také tunelů nebo tramvajových ostrůvků s chodníkem. Podle Sobotky by tak šlo o zhruba miliardovou investici.

Spolek Krkonošské metro by chtěl v příštím roce začít na zhruba dvoukilometrovém úseku testovat  čtyři vysloužilé tramvaje, které odkoupil z Ostravy. Podle Libereckého kraje bude nejjednodušší, když k tomu využijí trať bez plánovaného provozu vlaků. Přesto se kraj do budoucna myšlence na provoz tramvají v Krkonoších nebrání. Projekt by měl ale dle vedení kraje smysl ve chvíli, kdy tramvaje povedou až k lanovkám v Rokytnici nad Jizerou.

První vlaky na trati z Martinic v Krkonoších do Rokytnice nad Jizerou vyjely v roce 1899.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Liberecký, Martinice, Krkonoše, tramvaj, vlak, metro, Rokytnice nad Jizerou, doprava, Liberecký kraj, projekt, Jan Sviták, Jan Sobotka, Martinice v Krkonoších, Vrchlabí

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.