pondělí 19. dubna 2021 Rostislav

Budoucnost dopravy v Jablonci a Liberci? Méně aut, více pěších a plynulejší provoz

Parkování, provoz ve špičkách a doprava obecně jsou velmi diskutovanými a v řadě případů palčivými tématy ve všech větších městech. Nejinak tomu je v Jablonci a Liberci, kde v současné době vzniká Plán udržitelnosti městské mobility. Ten zahrnuje řadu dílčích projektů v oblasti veřejné dopravy, parkování nebo cyklo a pěší dopravy.

V uplynulých dnech proběhlo ke vznikajícímu Plánu udržitelnosti městské mobility věřejné zasedání, kde se k projektům a rozvoji dopravy ve dvou největších městech kraje mohla vyjádřit veřejnost. Zmíněný připravovaný plán navazuje na Rámec udržitelnosti městské mobility z předchozích let a komplexněji se věnuje všem tématům souvisejícím s dopravou.

Přestože obě města mají svá specifika a projekty týkající se konkrétních oblastí, některé plánované změny jsou pro obě aglomerace shodné. Jedním z takových cílů je zvýšení celkové plynulosti dopravy, zvýšení atraktivnosti, informovanosti a dostupnosti MHD nebo částečný odsun automobilů z center měst.

Plán udržitelnosti mobility se nedotýká jen Jablonce a Liberce ale i přidružených obcí jako jsou Lučany nad Nisou, Bedřichov, Nová Ves nad Nisou, Šimonovice, Pulečný nebo Stráž nad Nisou, Kryštofovo údolí a další.

Velkých změn by dle plánu měla doznat veřejná doprava. „Ta by neměla být jen berličkou pro lidi, kteří jsou bez auta nebo si ho zatím nekoupili. Měla by být celkově více atraktivní a využívaná,“ uvedl Jan Kašík, vedoucí zpracovatelů plánu. Obyvatelé Liberce si stěžují například na nedostatek informací nebo chybějící přehlednou mapu obsahující všechny městské i příměstské linky a další navazující spoje. V tomto ohledu má sousední Jablonec přeci jen náskok. Podle Kašíka zde s novým dopravcem dobře funguje sledování jednotlivých vozidel i komunikace s dispečinkem.

Do budoucna by dle Kašíka měl v městské dopravě také fungovat lepší odbavovací systém odpovídající současným moderním trendům. „Postupně by se mělo přecházet na moderní systémy, které by umožňovaly také placení pomocí mobilní aplikace,“ komentoval. Kromě toho by ale měla být také MHD upřednostňována na křižovatkách. Za zpožděním spojů totiž často stojí zdržení v nejvytíženějších dopravních uzlech.

FOTO: Nová podoba Tržního náměstí. Silnice před bazénem bude jen pro autobusy

Rada města na prvním zasedání v novém roce vybrala novou podobu Tržního náměstí. Nejvíce se líbil návrh studia OV architekti. Rada vybírala ze tří projektů.

Města hlavně pro pěší a cyklisty

S tím souvisí i celkové plánované zklidnění center. Automobilová doprava se v Jablonci i Liberci dostává prakticky na všechna místa v centru a až na výjimky i do všech veřejných prostor. To chce plán udržitelnosti změnit. Jedním z jeho pilířů je vytvoření příjemného prostoru pro pohyb bez aut. V Liberci by se takového zklidnění a očištění od náporu automobilů mělo dočkat například Trží náměstí. To se ale neobejde bez mnoha dalších úprav, mezi nimi například zkapacitnění křižovatky u Textilany nebo kompletního přestavění křižovatky u Kláštera. „Dále máme v plánu zklidnění mezi libereckým zámkem a náměstím Dr. E. Beneše s tím, že ulice 8. března a Palachova by byly určené jen pro dopravní obsluhu a MHD. Ostatní doprava by využívala vnitřní městský okruh,“ vysvětlil vedoucí zpracovatelů. V budoucnu by se zklidnění měla dočkat také například ulice Valdštejnská či Sokolovské náměstí.

Celý záznam veřejného projednávání a další informace najdete na webu www.chytrenacestu.cz.

V případě Liberce počítá výhledově plán také s řadou kontroverzních projektů jako je tramvajová trať do Rochlice nebo lanovka na Bedřichov. Ta by měla vzniknout v místě nového sídliště na Kunratické. Společně s lanovkou o délce cca 3 kilometry by mělo vyrůst i záchytné parkoviště pro obyvatele z Liberce, Jablonce ale třeba také návštěvníky z Prahy, kteří míří do Jizerských hor.

Lanovka do Bedřichova nebo tramvaj do Ruprechtic. Radnice chce sedm strategických změn územního plánu

Liberec začne připravovat sedm strategických změn územního plánu. Týkají se rozvoje zoo, vybudování nových parkovacích míst, sídla záchranné služby nebo lanovky do Bedřichova. Liberečtí zastupitelé se tím ve čtvrtek zabývali v rámci schvalování...

Parkování patří k nejsložitějším tématům

Jedním z velmi citlivých témat je v obou městech otázka parkování. „Parkování je velké téma, které budí emoce. Jistě se nechystáme jít cestou výrazných restrikcí, ale spíš cestou zkapacitnění a vytvoření možnosti volby,“ komentoval náměstek libereckého primátora Jiří Šolc s tím, že názory na parkování se u jednotlivých obyvatel diametrálně liší podle jejich způsobu života. „Jinak to vidí lidé v důchodu, lidé bez rodiny a lidé se třemi dětmi,“ řekl.

V souvislosti s parkováním by mohly být v budoucnu v Jablonci zavedené zóny placeného stání. Systém by měl usnadnit parkování rezidentům bydlícím v centru, ale zároveň motivovat ostatní, aby využívali pro pohyb ve městě zejména MHD. „V Jablonci sice není téma parkování tak horké jako v Liberci, přesto je třeba se jím zabývat,“ vysvětlil Košík.

Parkování netrápí jen ty, co parkují v centru měst, ale také obyvatelé sídlišť. Město Liberec v tomto ohledu zvažovalo zavedení systému placeného stání na sídlišť na základě systému, který by rozpoznával registrační značky. „Toto téma je velice obtížné. Průzkum veřejného mínění ukázal, že zhruba polovina obyvatel chce regulovat parkování a druhá ne,“ sdělil Šolc.

Stále je možné podat různé podněty, nápady a připomínky týkající se dopravy v Liberci a Jablonci nad Nisou, a to prostřednictvím formuláře na stránkách projektu Chytře na cestu.

V rámci veřejného projednávání měla veřejnost možnost pokládat dotazy. Některé směřovaly k veřejné dopravě a jednotlivým autobusovým linkám, jiné se týkaly cyklistické dopravy, například možnosti parkování kol v centru Liberce. „Nemyslím si, že by bylo možné u každého obchodu vybudovat chráněné boxy, ale byli bychom rádi, kdyby takové místo vzniklo u budoucího terminálu. Samozřejmě budeme podporovat systém sdílených kol a stojanů na kola. Chráněné boxy budu ale nejspíše záležitost pouze na výjimečných místech,“ odvětil Kašík.

Jeden z mnoha podnětů poukazoval na nutnost zlepšení propojení Liberce a Jablonce hromadnou dopravou, konkrétně jeho urychlení. Podle tazatele je v dnešní době nepřijatelné spojení, které trvá pětadvacet minut. Autor podnětu by si aktuální propojení představoval zhruba desetiminutové, kolem roku 2050 pak pětiminutové. „Pětiminutové spojení, to je v kategorii 'dream'. To je bohužel opravdu nereálné, pokud by se dotyčný chtěl pohybovat prostředkem po zemi,“ usoudil náměstek jabloneckého primátora Petr Roubíček.

Další dotazy se týkaly například možností zjednosměrnění ulic, parkování v Jablonci U Zeleného stromu, protažení autobusových linek z Jablonce až na Maliník nebo sdílených automobilů.

Hodnocení článku je 72 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Dominik Svoboda

Štítky Liberecký, doprava, mobilita, Jablonec, Liberec

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Radek Mrázek

Ještě že má v současné době někdo smysl pro humor. Už vidím jak tyhle lidi na radnici něco řeší......to je opravdu úsměvná záležitost !

neděle, 28. března 2021, 21:55

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.