neděle 5. prosince 2021 Jitka

Dopravní terminál v Jablonci je stále ve fázi příprav. Město chce projekt zlevnit

Již třetí volební období připravují v Jablonci výstavbu dopravního terminálu v Kamenné ulici. Ten by měl propojit městskou a regionální autobusovou dopravu s tramvajemi a vlaky. Město by rádo plánovanou stavbu zlevnilo. Náklady na výstavbu terminálu se pohybují okolo bezmála 500 milionů korun.

Radnice se letos rozhodla projekt odložit, o dotace chce žádat až v novém programovacím období. Stavět by se tak mělo až v letech 2023 a 2024. Akci chce město zlevnit, případně stavět po etapách. Na jednání zastupitelstva to řekl náměstek primátora Petr Roubíček.

Výstavbu nového dopravního terminálu připravuje Jablonec už třetí volební období. Součástí mělo být i podzemní parkoviště přímo pod terminálem, s nedalekou vlakovou zastávkou měla terminál spojit prosklená lávka. Na začátku se náklady odhadovaly na 160 milionů korun, postupně ale narostly trojnásobně, bezmála na 490 milionů včetně DPH. Podle Roubíčka je hlavní příčinou růst cen stavebních prací a materiálů, ale také vysoké náklady na nutné přeložky sítí, úpravy kolem Lužické Nisy a napojení parkovacího domu na silnici I/14.

Díky úsprným řešením by se měla zlevnit o 40 procent

Architekti teď navrhli úspory, které by mohly stavbu terminálu zlevnit zhruba o 40 procent na necelých 269 milionů korun. Odložit chtějí například stavbu podzemního parkoviště. „Pokud bychom ho nerealizovali, je to úspora zhruba 135 milionů korun včetně DPH," řekl Petr Šikola, jeden z architektů pražského ateliéru DOMYJINAK, který podobu terminálu navrhoval. Důvodem proč nestavět jsou podle něj nejen vysoké náklady, ale také chybějící předpisy pro podzemní garáže v souvislosti s parkováním elektromobilů.

V rámci úspor navrhují architekti také zrušení čekárny s kavárnou na střeše terminálu, stavět se nebude ani lávka, která měla podle původních plánů propojit nedalekou zastávku Českých drah s autobusovým nádražím a zajistit bezbariérové propojení dál do města směrem k Muzeu skla a bižuterie. Tam se ale zatím podle Šikoly nepodařilo dohodnout napojení lávky. Ušetřit chtějí architekti také vyloučením úprav a napojení ulice 5. května nebo zrušením přeložky trafostanice.

Navržené úpravy vzali zastupitelé na vědomí, pověřili Roubíčka přípravou projektové dokumentace na stavbu, ekonomický náměstek Milan Kouřil má zase zpracovat návrhy financování nákladného projektu.

Hodnocení článku je 92 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto ČTK, redakce

Štítky doprava, stavby, správa, Jablonec nad Nisou

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jindřich Ženíšek

Pokud si vzpomínám, dotace pro stavbu nového dopravního terminálu byly a jsou podmíněné logickým prodloužením tramvajové tratě do zmíněného dopravního uzlu. Několik obyvatel Jablonce však prodloužení tramvaje odmítá. Ale nový terminál bez tramvaje , ruku na srdce,by byl kocourkovský nesmysl. Tak jak se vedení města zachová? Hamletovská otázka, bude či nebude terminál? Bude snadný přestup z tramvaje na autobus a opačně?Nebo těch pár set metrů doběhneme jako dosud? A terminál se postaví bez tramvaje a dotacíí?

sobota, 20. listopadu 2021, 16:10

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.