Záchranná stanice Archa Liberec aktuálně zažívá vůbec nejnáročnější období ve své historii. V letošním roce přijala již více jak 950 zvířat. Ve srovnání s loňským rokem je to třikrát více.
Od počátku letošního roku má za sebou záchranná stanice kolem 300 výjezdů. Někdy jich je za den pět, jindy ale i deset, přibližuje Drbně vedoucí stanice Ivana Hancvenclová. „Letos evidujeme extrémní počet pacientů. Z části jde o náhody, které neovlivníme. Začátkem roku jsme zasahovali například u netopýrů, kteří kvůli špatným stavebním úpravám pronikali do panelových domů, nebo jsme přijali 80 králíků odebraných pro týrání,“ uvádí Hancvenclová.
Zvýšený počet zvířat ale připisuje Archa částečně také koronaviru. „Na tom se shodujeme i s dalšími stanicemi. Lidé v době koronaviru více vyráží do přírody. Zvířata jsou tak obecně více rušena a dochází k různým střetům s člověkem. Často lidé také naprosto nevhodně a zbytečně odnáší zvířata, u kterých to není nutné,“ komentuje Hancvenclová s tím, že právě v současné době přibývá i takových „zbytečných“ případů.
Mezi nejčastěji přijatá zvířata v posledních dnech patří zejména ptáčata, například kosi, rorýsi, vrabci i sýkory. Vedoucí stanice upozorňuje, že pomoc, která nadělá více škody než užitku, se v těchto dnech týká také poštolek. „Mláďata poštolek aktuálně vyletují. Může se tak stát, že lidé potkají poštolku sedící na zemi. Takové zvíře opravdu může vypadat jako zraněné a přitom by mnohdy stačilo ho vysadit na nějakou větev,“ říká vedoucí záchranné stanice.
Stanice se vždy snaží přijatá zvířata vrátit do přírody. To se povede u zhruba 60 procent. Mláďata srn se už ale do volné přírody nikdy nevrátí. Ta jsou už navždy odkázána na lidskou péči. První, co lidé udělají, při nálezu, by mělo být kontaktování záchranné stanice. „Kolikrát můžeme celý případ vyřešit po telefonu. Hodně času a energie nám ubírají také případy, kdy se lidem na zahradě objeví zvíře, které tam nechtějí, jako například zmije. My ale nejsme odchytová služba,“ upozorňuje Hancvenclová.
Stejně tak čas ubírající jsou telefonáty, kdy se lidé snaží zjistit, jak se daří zvířeti, které přivezli. „Telefony touto dobou zvoní neustále. Čím dál častěji volají též lidé, kteří k nám nějaké zvíře dovezli a chtějí se zeptat, jak se mu daří. Je to sice hezké, ale prosíme - pochopte, že často neumíme z hlavy říci, jak dopadl konkrétní kos, kterého jste přivezli před týdnem, když týdně přijmeme 50 zvířat, z toho třeba 10 kosů. Jsme samozřejmě schopni to dohledat v evidenci. Ale budeme raději, když nebudete telefonovat, ale napíšete dotaz na e-mail hancvenclova@zooliberec.cz. Většinu dne jsme po stanici nebo na výjezdech a upřímně řečeno nás nyní tyto - byť milé - telefonáty zdržují od práce. Až se zvládneme dostat k počítači, odpovíme vám,“ uvádí stanice na sociálních sítích.
Péče o tolik zvířat je velice nákladná. Finanční možnosti stanice přitom nejsou neomezené. Archa tak nyní uvítá materiální i finanční pomoc.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.