úterý 18. května 2021 Nataša

Depo s historickými lokomotivami v Turnově je nově památkou. To ho ochrání před demolicí

Po několikaleté snaze Klubu přátel železnic Českého ráje se podařilo získat památkovou ochranu nad Lokomotivním depem v Turnově. Ministerstvo kultury letos prohlásilo depo za kulturní památku.

Lokomotivní depo vybudované v 30. letech se nachází nedaleko turnovského nádraží. Komplexu budov vévodí rotunda se stanovištěm točnáře. I po mnoha letech zůstává podoba depa téměř nezměněná. Místo by ale potřebovalo rozsáhlou obnovu. „Jedním z hlavních důvodů, proč jsme zápis mezi památky iniciovali, bylo zamezení eventuálním snahám o demolici depa nebo jeho přeměny například v obchoďák nebo parkoviště,“ zdůvodnil Alexander Stamenov, místopředseda Klubu přátel železnic Českého ráje, který vznikl v roce 1993.

Součástí Lokomotivního depa Turnov prohlášeného za kulturní památku je věžový vodojem, stanoviště točnáře, rotunda, kruhová jáma s ocelovou konstrukcí a kolejistě s popelovou jámou a vodním jeřábem.

Dalším důvodem pak byla možnost získání finanční podpory na obnovu nebo údržbu depa. „Město nám každoročně přispívá. To nám pomáhá v provozu, ale na údržbu to nestačí,“ komentoval Stamenov. Depo sice několikrát ročně pořádá jízdy historickým vlakem, taková částka ale samozřejmě na rekonstrukci nestačí. „Lokomotivní depo Turnov se stalo kulturní památkou! Proces trvající skoro tři roky byl úspěšný. Ať se všem nadšencům železnice daří,“ komentoval na sociálních sítích starosta Turnova Tomáš Hocke

Depo je i dnes z velké části původní. Za osmdesát let své existence se mu totiž mnoho pozornosti nevěnovalo a nikdo do objektů větší částky neinvestoval. „Depo se otevřelo těsně po okupaci v roce 1939. Po celou válku ani během celé éry komunismu se o něj ale nikdo moc nestaral a pak se přestalo využívat,“ vysvětlil Stamenov.

V devadesátých letech se postupně řada železničních dep rušila. Zatímco dříve potřebovaly parní lokomotivy depo každých zhruba 40 kilometrů, nyní mohou dieselové lokomotivy jezdit i měsíc bez zastávky v depu. V turnovském depu byl provoz ukončen v roce 2002. „V té době jsme zde začali působit a už jsme zde zůstali. Pro České dráhy jde o zbytný majetek, do kterého neinvestují, protože na to nemají prostředky,“ uvedl předseda Klubu Josef Semecký s tím, že České dráhy ale podpořily iniciativu Klubu o zanesení depa mezi památky.

Hurvínek, Němka i Čtyřkolák

Aktuálně je v depu celkem třináct lokomotiv. Vybrat jeden nejvzácnější kus ale podle Semeckého nejde. „To je těžké, každý máme srdíčko pro něco jiného. Máme tu Hurvínka, Němku, Čtyřkolák... Možná ale parní lokomotiva 310.0134, která několikrát za rok jezdí Českým rájem,“ řekl předseda. Černé lokomotivě z roku 1913 se také přezdívá Kafemlejnek.

Lokomotivní depo není běžně veřejnosti přístupné. Občas se zde ale konají dny otevřených dveří. „Pro lidi je obecně atraktivnější, když mohou přijít na nádraží a svézt se,“ dodal Stamenov. Přehled akcí najdete na webu Klubu.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Denisa Albaniová, Tomáš Hocke, Klub přátel železnic Českého ráje

Štítky Turnov, depo, železnice, Lokomotivní depo Turnov

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jindřich Ženíšek

Tak to je velice dobrá zpráva a důvod k ohromné radosti. Turnovské depo je klenot, podobný jako Tecnické muzeum v Liberci a Boveraclub. Těmto lidem velké díky a hodně sil do další činnosti.

sobota, 24. dubna 2021, 18:57

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.