Počasí dnes7 °C, zítra6 °C
Pondělí 25. listopadu 2024  |  Svátek má Kateřina
Bez reklam

Jablonec se brání zaplatit přes 20 milionů za provoz tramvaje, loni platil ani ne polovinu

Jablonec by měl Liberci zaplatit za provoz tramvaje více než dvojnásobek, než v roce loňském, tedy přes 23 milionů korun. Město se takové ceně brání, volá po zdůvodnění.

Jablonec nad Nisou odmítá platit Liberci za zajištění provozu tramvajové linky 11 mezi oběma městy 23,5 milionu korun. Částka je více než dvojnásobná ve srovnání s loňským rokem, kdy Jablonec na provoz linky přispíval necelými 11 miliony korun. Město je ochotno zvýšit s ohledem na růst cen energií a mezd příspěvek o milion, pro vyšší nárůst ale žádá podrobné zdůvodnění. Novinářům to dnes řekl jablonecký primátor Milan Kroupa. Liberecký kraj přispívá na linku zhruba 17 miliony a kolem 46 milionů má v rozpočtu Liberec.

Podle Kroupy není pravda, že Jablonec nechce za tramvajovou linku platit nebo že ji chce zrušit. Zatím se podle něj ale nepodařilo dohodnout novou smlouvu se sousedním Libercem. Stará vypršela na konci loňského roku. Na základě platebního příkazu Jablonec v pondělí zaplatil tři miliony korun jako zálohu na provoz linky a o smlouvě chce dál jednat. Jablonecká radnice si zároveň nechává zpracovat podrobnou analýzu linky společností Pro Cedop, která ukáže, kolik by měl Jablonec za tramvajové spojení platit. Pokud se ukáže, že požadavek Liberce odpovídá skutečnosti, je podle Kroupy Jablonec připraven vyšší částku zaplatit.

Náměstek libereckého primátora Jiří Šolc v reakci řekl, že nově vypočítaný příspěvek pro Jablonec vychází z modelu, který pro město vypracovala renomovaná společnost BDO. „My mu věříme, ale zároveň vítáme, že se na to nějaká jiná profesionální společnost podívá, aby ověřila správnost toho modelu,“ řekl Šolc. Příspěvek podle něj zohledňuje všechny náklady, které jsou s provozem linky spojené, odpisy, rostoucí mzdy řidičů i ceny energií. „Před tím žádný takový model zpracován nebyl a částka, kterou Jablonec platil, byla více méně odhadnutá,“ dodal Šolc.

Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955, denně přepraví kolem 11.000 cestujících. Náklady na její provoz jsou podle Šolce kolem 100 milionů korun ročně, dopravní podnik utrží asi 15 milionů korun a zbytek dostává jako kompenzaci od Liberce, Jablonce a Libereckého kraje. Za přispění EU se v posledních letech do obnovy trati investovalo téměř 700 milionů korun. Dokončit je třeba ještě úsek dlouhý zhruba 4,5 kilometru za 617 milionů korun a také prodloužení trati v Jablonci za 350 milionů. Na obě akce chce dopravní podnik žádat o evropské dotace.

Autoři | Foto Dominik Svoboda

Štítky tramvaj, doprava, DPMLJ, Jablonec, MHD, Jablonec nad Nisou, Liberec, Jiří Šolc, Milan Kroupa, Liberecký kraj, Evropská unie

Jablonec se brání zaplatit přes 20 milionů za provoz tramvaje, loni platil ani ne polovinu  |  Doprava  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.