Vlaky Regionova, které nasadily v minulém týdnu České dráhy na Jizerskohorské železnici, nedodržují jízdní řády a nabírají zpoždění. Odřeknuté vlaky, zpoždění v desítkách minut a zrušené návaznosti - to byla realita posledních dnů nejen pro cestující na Frýdlantsku, ale i na trati z Železného Brodu do Tanvaldu. Cestující si stěžují a Liberecký kraj zvažuje, že vlaky nahradí autobusy.
Jizerskohorská železnice představuje třetinu regionální dopravy v Libereckém kraji. Zahrnuje železniční dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce na Jablonec, Tanvald a Harrachov a ze Smržovky do Josefova Dolu. Tendr na zajištění dopravy vyhrály České dráhy, které by tam měly jezdit do roku 2026. Podmínkou jsou ale moderní nízkopodlažní vlaky. Podle smlouvy by tam měly mít České dráhy 15 vozidel RegioSpider a dvě záložní soupravy. Třetina z nich ale na trať kvůli haváriím či poruchám nemůže.
„Bohužel několik našich vozidel bylo poškozeno při střetech s automobily na přejezdech nebo kvůli najetí vlaku do stromu. Ani jednu z těchto událostí České dráhy nezavinily," řekl k současnému stavu na železnici ředitel Regionálního obchodního centra ČD v Liberci Jaroslav Jirman. Díky mimořádným směnám opravárenského týmu v Liberci by se podle něj měla dvě vozidla RegioSpider vrátit do provozu do 20. června a další vůz poškozený minulý týden při střetu na přejezdu do konce měsíce. „Bohužel dva RegioSpidery jsou po střetu s automobilem poškozeny natolik, že bude oprava s velkou pravděpodobností trvat několik měsíců," dodal.
České dráhy se s Libereckým krajem dohodly, že jako náhradu nasadí na trať nízkopodlažní Regionovy. První týden provozu však ukázal, že spolehlivost provozu klesla k nule. Vlaky nabíraly desetiminutová zpoždění, některé spoje pro poruchu nedojely, jiné musely být zrušeny.
„Bohužel se projevila vysoká poruchovost náhradních vozidel, navíc mají Regionovy problémy vůbec stihnout jízdní řády sestavené pro kvalitnější Stadlery," řekl náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). Kraj podle něj s dopravcem jedná, a pokud nedojde ke zlepšení, je připraven nasadit i autobusy.
Liberecký kraj nechce přijít o cestující, kteří se díky rychlosti, spolehlivosti i pohodlnosti moderních vlaků, začali na železnici vracet.
„Po několika letech si lidé začali zvykat na nový způsob dopravy, kdy na vlaky navazují autobusové linky rozvážející cestující po celém Frýdlantském výběžku. Proto může být zajištěna doprava ve všech obcích až do pozdních nočních hodin. Díky tomu stoupá počet cestujících. Vlaky mezi Libercem a Frýdlantem využilo v březnu přes 2600 cestujících za den, to je spolu s tratí do Hrádku nad Nisou nejvíce v Libereckém kraji," dodal Pavel Blažek, jednatel společnosti KORID LK, která dopravu v kraji koordinuje.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.