Je to stále spíš hudba budoucnosti, ale ve Frýdlantě nechtějí nic promeškat. Proto už nyní startují jednání o případném obchvatu, který by ulevil centru města. Pokud vše dobře půjde, otevřen by mohl být za dvacet let, reálnější odhad je ale ještě o deset let víc.
„Protože už proběhlo jednání ohledně studie EIA na druhou etapu komunikace I/13 z Liberce do Frýdlantu, která se týká úseku Krásná Studánka – Dětřichov, usoudilo ŘSD, že nazrál čas na jednání o etapě třetí, tedy o obchvatu Frýdlantu,“ vysvětlil starosta Frýdlantu Dan Ramzer.
Řidiči by na obchvat odbočili z I/13, vedl by z Dětřichovské ulice před Frýdlantem směrem nad horní Větrov, za Hágem a kolem školního statku za Supím vrchem. Obchvat by se pak napojil na Novoměstskou ulici nad Frýdlantem.
Jednání o obchvatu se může zdát poněkud předčasné, stavba nové silnice ale znamená celou řadu byrokratických úkonů. Nejprve proběhne ekonomické posouzení této varianty, tedy, na kolik to celé vyjde. „Tato varianta je shodná s aktualizací Změny zásady územního rozvoje Libereckého kraje a s návrhem územního plánu Frýdlantu. Teprve až bude toto ekonomické posouzení hotové, můžeme pokračovat v dalších krocích,“ upřesnila Jana Vondroušová, z liberecké pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Právě s ŘSD Frýdlant celá jednání o obchvatu zahájil. Starosta města přitom odhaduje, že auta po obchvatu hned tak jezdit nebudou. „S ohledem na složitá jednání a složitou přípravu jsme se shodli na tom, že je čas začít s přípravnými pracemi ve spolupráci s ŘSD už nyní,“ doplnil.
A jaká je tedy ta varianta, kterou město preferuje? Dopravu po I/13 by ve směru z Liberce vedla z Dětřichovské ulice před Frýdlantem směrem nad horní Větrov, za Hágem a kolem školního statku za Supím vrchem. Obchvat by se pak napojil na Novoměstskou ulici nad Frýdlantem. „Jde o variantu, kterou projednal územní plán, schválenou už v roce 2015,“ podotkl starosta Frýdlantu.