S nástupem podzimního počasí se zvyšuje riziko dopravních nehod. Silnice jsou mokré, namrzlé a velice často se musí řidiči potýkat s hustou mlhou nebo deštěm. Jen za loňský rok si stav vozovky v celé České republice vyžádal 43 obětí. Jak a kdy správně používat mlhová světla? Pojďme si připomenout základy bezpečné jízdy za snížené viditelnosti.
Kromě mlhy s sebou zimní počasí přináší i zhoršenou sjízdnost komunikací. Silnice jsou většinou mokré a hrozí tak vyšší riziko smyku. „Počítat je třeba také se sníženou viditelností a prvními námrazami. Zejména v ranních hodinách mohou být silnice na mostech nebo v lesních úsecích namrzlé,“ vysvětluje mluvčí policie Hana Rubašová.
Během podzimu musí řidiči počítat i s mlhou, hustým deštěm nebo sněžením. Všeobecně se situací, kdy je zhoršený výhled a je nutné použít světla do mlhy (takzvané mlhovky). „Zákon o silničním provozu stanoví, že řidič vozidla musí rychlost jízdy přizpůsobit mimo jiné i povětrnostním podmínkám, a smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled,“ vysvětluje definici zákonu Rubašová.
Zjednodušeně řečeno. Při snížené viditelnosti musí jet řidič tak rychle, aby zvládl včas zareagovat na jakoukoli situaci na silnici. Ať už se jedná o odstavené vozidlo u krajnice, cyklistu, chodce nebo strom ležící napříč silnicí.
Zákon mluví o tom, že přední světla do mlhy smí řidič použít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. „Rozdíl mezi používáním předních a zadních mlhovek je tedy patrný. Přední řidič použít MŮŽE, zadní potom MUSÍ,“ vysvětluje tisková mluvčí policie.
Sama policie uznává, že problém může nastat v posuzování situace, která svícení mlhovkami vyžaduje. Pomoct tak mohou zadní koncová světla vozidla, které jede před námi. Pokud jsou špatně vidět, je správná chvíle světla do mlhy zapnout. Pokud nás rozsvícená mlhová světla oslňují, je na čase je vypnout. V tuto chvíli je dobré udržet si od vozidla dostatečný odstup, vysvětluje Rubašová.
Podle policie je nejbezpečnější v husté mlze vůbec předjíždět. Řidič totiž nemá dostatečný výhled a hrozí tak srážka s protijedoucím autem, které se může objevit prakticky z nenadání. Ničím výjimečným není ani fakt, že v husté mlze řada řidičů jezdí středem vozovky na dělící čáře. Většina z nich se tak lépe orientuje a snižuje riziko srážky s chodcem na krajnici.
„V mlze je mnohem obtížnější orientace, řidič může snadno přehlédnout dopravní značku nebo minout odbočku,“ říká Rubašová. I proto je třeba počítat se situací, že auto před námi začne prudce brzdit. Je tak třeba dodržovat bezpečnou vzdálenost.
Pokud v mlze dojde k poruše vozidla, měli bychom dojet na nejbližší parkoviště. Pokud to není možné, je třeba zastavit co nejvíce při pravé straně silnice. „Řidič by měl nechat rozsvícená světla. A to včetně mlhovek. K tomu pak přidat i výstražné světelné znamení. Samozřejmostí je výstražný trojúhelník,“ dodává mluvčí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.