Tramvaj do Rochlice? Přípravy pokračují. Hotová je studie proveditelnosti, podle které si výstavba trati po třídě dr. Milady Horákové vyžádá náklady asi 1,7 miliardy korun, včetně výkupů pozemků a také řady demolic, ustoupit by jich muselo více než šedesát. A to znamená hodně komplikací. Budoucnost trati do Rochlice tak budou řešit liberečtí zastupitelé.
„Výstupem by pak mělo být jasné vyjádření města Liberce, jak či zda vůbec má Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou pokračovat v projektových přípravách a majetkoprávních operacích," řekl náměstek primátora Jiří Šolc (Starostové pro LK).
Tramvaj do Rochlice se řeší dvacet let. Výsledkem jsou dvě varianty. Jedna přes třídu dr. Milady Horákové, druhá přes sídliště Broumovská. „Už za minulého vedení vykrystalizovala ta spodní varianta kolem teplárny, ale ani na tu horní nezapomínáme, v budoucnosti by se ideálně trať měla zokruhovat. To ostatně říká i studie proveditelnosti,“ dodal náměstek.
Právě spodní varianta se totiž podle zpracovatelů studie proveditelnosti městu vyplatí jen v případě, pokud bude realizovat i druhou etapu, tedy následné prodloužení trati na sídliště Vesec a Doubí. Náklady za druhou etapu odhadli na 740 milionů korun. V takovém případě by tramvaje za den přepravily asi 15 tisíc cestujících, při realizaci jen první etapy na sídliště Dobiášova zhruba osm tisíc.
Autoři studie městu také doporučili, aby co nejdříve zahájili jednání s majiteli pozemků, přes jejichž území by měla tramvajová trať vést. Ustoupit by jí mělo 14 objektů v ulici Dr. Milady Horákové včetně rodinných a bytových domů, čerpací stanice, prodejny autoservisu i sběrného místa kovového odpadu. Po dvou stavbách je pak v ulicích U Močálu a Červeného, šest v ulici Na Žižkově a 36 garáží, jeden objekt k bydlení a stavba technického vybavení v ulici Dobiášova.
Primátor města Jaroslav Zámečník (Starostové pro LK) řekl, že zastupitelský klub starostů bude kvůli tomu chtít znovu prověřit variantu trasy přes Broumovskou. „Teď se ukázaly výkupy pozemků a nemovitostí poměrně velkou nákladnou položkou, takže budeme navrhovat zastupitelstvu, aby nás nechalo prověřit i trasu přes Broumovskou a znovu v nákladech obě trasy zvážit," dodal. Na plánované trase přes Broumovskou podle něj nejsou žádné domy, které by bylo nutné vykupovat a následně zbourat.
Celý proces bude muset projednat také liberecké zastupitelstvo. „Nyní nazrál čas, aby došlo k rozhodnutí města, jak dál s rozpracovaným projektem pokračovat. Pokud zastupitelé projeví vůli realizovat první etapu trasy Fügnerova – Zelené Údolí, bude nezbytné zahájit předprojektové přípravy a přípravu území pro druhou etapu. Tou je trasa Zelené Údolí - sídliště Vesec. Projekt by měl být v konečné fázi zrealizován v podobě, která bude dávat smysl z pohledu dopravní obslužnosti města jako celku, nikoli v obsluze jednoho území a taktéž z pohledu udržitelnějšího financování, to znamená rozložení například provozního příspěvku bez obsluhy autobusů a nahrazení kompletně tramvajovou dopravou,“ uzavřel Šolc.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.