Liberecký kraj upraví s platností od Nového roku ceny jízdného v rámci integrovaného dopravního systému IDOL. Zdražení se týká pouze jednotlivého jízdného, nikoli síťových jízdenek a časových kupónů. Cestující, kteří využívají služeb pravidelně, změnu nepocítí.
Vedení kraje reaguje na rostoucí náklady, především na zvyšující se ceny pohonných hmot. V tiskové zprávě o tom informoval Filip Trdla, mluvčí krajského úřadu. Náklady na dopravní obslužnost by měly narůst až o 160 milionů korun, se kterými počítá vedení kraje a společnost KORID LK pro rok 2023 i rok další. „Z drtivé většiny je to způsobeno růstem cen pohonných hmot. Přesto jsme rádi, že se nám podaří zachovat stávající rozsah dopravní obslužnosti,“ uvedl Otto Pospíšil, jednatel společnosti. Změnu tarifu ještě musí schválit Zastupitelstvo Libereckého kraje.
„Je potřeba zdůraznit, že kraj nechystá rušení spojů a jeho snahou i nadále zůstává zajistit komfort, kvalitu služeb a především dostupnost dopravy v okrajových částech regionu. Aby ale mohli dopravci vůbec vypravit své spoje a měly alespoň pokryté všechny náklady, je nutné navýšit cenu jízdenek,“ řekl hejtman Martin Půta s tím, že pravidelných cestujících se změna nikterak nedotkne. „Chceme je naopak tím, že pro ně současné ceny zachováme, podpořit. Zvedne se pouze cena jednorázových jízdenek,“ dodal.
Jednotlivé jízdné by mělo zdražit o 10 až 12 procent od 1. ledna 2023. Největší částku zaplatí cestující v případě platby v hotovosti. „V praxi se nyní cestující tím, že si koupí jízdenku, podílí na nákladech na dopravu jednou pětinou. Pokud si například lidé pořídí jízdenku za 20 korun, neznamená to, že její hodnota odpovídá pokrytí všech nákladů dopravcům. Znamená to, že kraj dalších 80 korun musí dopravci doplatit, protože jeho výdaje jsou u tohoto konkrétního příkladu celkově 100 korun,“ vysvětlil Jan Sviták, statutární náměstek pro resort dopravy.
V železniční dopravě se od cestujících vybere na jízdném zhruba 15 procent nákladů, u autobusové dopravy 41 procent. „Především v té železniční dopravě budeme muset hledat způsob, jak dostat do vlaků více cestujících, protože tam je ten rozdíl dramaticky velký,“ dodal Půta. Například na železniční trase Liberec – Hrádek nad Nisou je cena jednotlivé jízdenky při platbě hotově 45 korun, od Nového roku by to mělo být 50 korun. Při bezhotovostní platbě se cena změní z 36 na 40 korun.
Liberecký kraj také usiluje o postupnou obnovu vozového parku v rámci integrovaného dopravního systému, probíhá i modernizace odbavovacích zařízení ve vozidlech „V souladu se standardy dopravní obslužnosti došlo v posledních letech mimo jiné k podstatnému navýšení podílů bezbariérově přístupných vozidel, respektive garantovaných spojů,“ dodal Pospíšil.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.