Na Jizerskohorské železnici v Libereckém kraji budou České dráhy jezdit do roku 2033. Současná smlouva jim končí v roce 2026, krajští radní dnes schválili novou smlouvu. Podmínkou je, že České dráhy doplní flotilu o dalších devět modernizovaných vlaků Stadler vybavených tak, jak jsou cestující zvyklí, řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Zakázka počítá s ročním objemem dopravy dva miliony kilometrů, průměrná cena je bezmála 235 korun za kilometr.
Součástí smlouvy je linka do polské Sklářské Poreby a výhledově i do Görlitz a prodloužení na Mladou Boleslav. České dráhy se zavázaly pořídit dalších devět modernizovaných vlaků Stadler a doplní současných 15 vlaků. „Všechny dovybavíme, budou mít wifi a klimatizaci, a budou dovybaveny terminály, které umožní nákup jízdenek kartou," doplnil náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta. Automaty umožní nákup jízdenek i za hotovost, pokladny zůstanou jen v šesti stanicích.
Na základě veřejné zakázky jezdí České dráhy na Jizerskohorské železnici od prosince 2011, podmínkou bylo nasazení moderních nízkopodlažních vlaků. České dráhy proto tehdy pořídily 16 vlaků Regio-Shuttle švýcarské firmy Stadler, jeden ale shořel a musely ho odepsat. „Ročně vlaky přepraví 3,5 milionu lidí, od zahájení provozu vzrostl počet cestujících o třetinu," řekl náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).
Nová smlouva počítá s posílením dopravy na Jizerskohorské železnici asi o 20.000 kilometrů ročně. Počítá kromě jiného s posílením dopravy do Nového Města pod Smrkem, znovu začnou od roku 2026 České dráhy jezdit na trase z Tanvaldu do Železného Brodu. Jizerskohorská železnice představuje 38 procent rozsahu železniční dopravy v kraji. Kraj objednává dopravu na železnici v rozsahu 4,5 milionu kilometrů, autobusy najezdí 16,7 milionu kilometrů. V letošním rozpočtu je podle Svitáka na zajištění veřejné dopravy 1,2 miliardy korun, zhruba 160 milionů víc než loni.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.