Podle statistik policie za první pololetí letošního roku došlo k 785 nehodám, u kterých hrál významnou roli takzvaný mikrospánek nebo únava řidiče. Dosavadní průzkumy ukazují, že zkušenost s mikrospánkem za volantem má každý osmý řidič. To odpovídá přibližně 12 procentům českých řidičů. Rizika lze eliminovat například bezpečnostní výbavou vozidla.
Letošní rok bude v tomto ohledu pravděpodobně rekordní. Od začátku roku si mikrospánek vyžádal šest mrtvých a 43 těžce zraněných. Za celý loňský rok bylo takových nehod na českých silnicích evidováno 1032, zemřelo při nich 15 lidí.
Podle společnosti Nextbase se mikrospánek častěji přepadá muže. U dotázaných se ke zkušenostem s mikrospánkem přiznalo 17 procent mužů. U žen jde o zhruba šest procent. Z průzkumu dále vyplývá, že mikrospánek postihuje prakticky všechny věkové skupiny stejně.
Mikrospánek je krátká fáze spánku, která trvá od desetin sekundy až po půl minuty. Během této doby člověk nevnímá žádné vnější podměty. Řidič tak prakticky přestane slyšet, vidět a přestane se hýbat. Mikrospánek lze považovat za vyvrcholení dlouhodobé únavy nebo nespavosti.
Pokud řidič usne jen na jednu vteřinu, tak při devadesátikilometrové rychlosti ujede jeho auto 25 metrů bez kontroly. Na dálnici je to dokonce přes 36 metrů. V případě, že mikrospánek trvá půl minuty, vozidlo ujede i 750 až 900 metrů.
„Před mikrospánkem nás tělo většinou varuje. Únava, zívání, bolest nebo pálení očí nebo také neklidné sezení a nezvyklé pohyby hlavou jsou nejčastějšími varujícími podněty. Při únavě dochází ke snížení pozornosti, horšímu odhadu vzdálenosti a prodlužování reakční doby,“ uvádí na webu policie mluvčí Dagmar Sochorová.
Mikrospánku lze bezpečně předcházet kvalitní spánkovou hygienou. Důležité je, aby řidič nepřeceňoval své síly, na dlouhých trasách dodržoval přestávky a pitný režim.
Úterý, 1. srpna 2023, 15:10
Policisté šetří nehodu, ke které došlo v sobotu odpoledne na silnici mezi Tanvaldem a Velkými Hamry. Řidičku tam přemohl mikrospánek, s autem v zatáčce vyjela ze silnice a narazila do betonového propustku, kam se auto nakonec překlopilo.
Nová vozidla musí být dle nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2019/2144 vybavena systémy pro upozorňování řidiče na ospalost a nedostatek pozornosti. Těmito asistenty byla vybraná motorová vozidla osazována již v minulosti, nyní půjde o povinnost u všech vozů schvalovaných do provozu.
Některé bezpečnostní systémy nejprve řidiče upozorní vizuálně na palubním počítači, následně akusticky. Když řidič nezareaguje, přijde třetí upozornění v podobě cuknutí s vozidlem. Pokud člověk za volantem stále spí, auto bezpečně zastaví. Mezi tím se drží v jízdních pruzích.
Do starých vozidel bez těchto bezpečnostních prvků jde například naistalovat palubní kamera, která některé bezpečnostní prvky má. „Nyní mohou být některé druhy kamer vybaveny také SOS funkcí se stejnými vlastnostmi, jako má eCall. Ten v posledních letech prokazatelně pomáhá s rychlým příjezdem záchranných složek k nehodám. Záznam z palubní kamery pak může pomoci policii s objasněním okolností nehody a posloužit i jako důkaz pro pojišťovnu,“ vysvětluje v tiskové společnosti Lászlo Szalontai, obchodní ředitel společnosti Nextbase.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.