Liberecký dopravní podnik (DPMLJ) loni v MHD přepravil skoro 37,2 milionu cestujících. Je to o téměř 1,5 milionu víc než o rok dříve a nejvíce za poslední čtyři roky. Negativem je ale podle náměstka primátora Jiřího Šolce (za ANO) výrazný nárůst nákladů, meziročně zhruba o pětinu.
„Máme radost, že v roce 2023 rostl počet přepravených cestujících a dostáváme se na úroveň předcovidového roku 2019," řekl Šolc. V roce 2019 se libereckou MHD svezlo 38,5 milionu cestujících, což je o 1,3 milionu více než v minulém roce.
Díky nárůstu počtu cestujících se k předcovidové úrovni blíží i tržby. Loni včetně kompenzací od ministerstva dopravy na nich DPMLJ získal přes 160 milionů, v roce 2019 to bylo téměř 170 milionů. Meziročně dopravnímu podniku tržby na jízdném stouply zhruba o čtyři miliony. Ani to ale podle náměstka zdaleka nepokrylo nárůst výdajů DPMLJ. „Obrovsky se do našeho dopravního podniku zakusuje inflace, protože ta se potom promítá úplně do všeho, na co se v dopravním podniku podíváte. Ať už to jsou pohonné hmoty nebo opravy a investice nebo mzdy našich pracovníků," řekl Šolc.
Celkové náklady dopravního podniku meziročně stouply o 125 milionů, z 613,7 milionu na 739,1 milionu korun. Nárůst pokryla zejména vyšší dotace od Liberce, meziročně vzrostla z 328 na téměř 445 milionů. Celkově příspěvek od obcí a kraje na úhradu ztráty z provozování MHD stoupl dopravnímu podniku z 387 milionů na 524 milionů.
Majoritním vlastníkem DPMLJ je Liberec, minoritní podíl 0,38 procenta akcií drží od roku 2010 Jablonec nad Nisou. Dopravní podnik se 438 zaměstnanci zajišťuje veřejnou dopravu v Liberci, tramvajovou linku do Jablonce a také spojení do přilehlých obcí. V rámci MHD má DPMLJ 44 autobusových a čtyři tramvajové linky s bezmála 2200 spoji. Využívá pro ně 101 autobusů a 60 tramvají. Loni autobusy najezdily 3,6 milionu kilometrů a tramvaje 2,055 milionu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.