V Libereckém kraji přibude s novým jízdním řádem víc vlaků do sousedního Německa a Polska. Do Drážďan bude místo dosavadních čtyř párů vlaků jezdit od neděle pět. Cestující, kteří byli zvyklí jezdit vlakem třeba na lyže do Jizerských hor, však budou muset v Liberci přesednout do jiného vlaku.
Dopravu z Drážďan do Liberce, kterou dosud zajišťovaly České dráhy s německými drahami DB Regio, převezme Vogtlandbahn. Novináře o tom dnes informoval Jiří Hruboň ze společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.
Vogtlandbahn není na trase z Liberce do Německa žádným nováčkem, od prosince 2010 zajišťuje regionální dopravu z Liberce přes Hrádek nad Nisou a Žitavu do Varnsdorfu, kde jezdí pod značkou Trilex. Od 14. prosince bude zajišťovat nově i spěšné vlaky do Drážďan. Zakázku na čtyři roky získal ve veřejné soutěži před dvěma lety, ročně na trase najezdí tři miliony kilometrů. "Na trati z Liberce do Hrádku nad Nisou a dál do Žitavy a Drážďan už budou jezdit jen vlaky Trilex, denně je to zhruba 60 vlaků," řekl dnes Jaroslav Šulc ze společnosti Vogtlandbahn.
Ještě výrazněji posílí spojení z Kořenova přes Harrachov do Sklářské Poreby v sousedním Polsku. Na léta uzavřenou trať se pravidelné vlaky vrátily po rekonstrukci v létě 2010 a od té doby tam cestujících přibývá. "Je to turisticky atraktivní trať, každý rok nám přibývá mezi 20 a 30 procenty cestujících, což je v dnešní době jev nevídaný," řekl vedoucí libereckého střediska GW Train Pavel Jaško. Každý den budou na trati jezdit čtyři páry vlaků, v zimní a letní sezoně přidá firma další dva páry vlaků navíc a o letních prázdninách přibude ještě jeden večerní vlak.
"O prázdninách tak bude jezdit sedm párů vlaků, zhruba každé dvě hodiny pojede vlak," dodal Jaško. O pět procent se rozšíří vlakové spojení zajišťované Českými drahami. Je to hlavně díky objednání regionální dopravy v úseku Liberec - Jablonné v Podještědí, kde byla letos doprava omezena kvůli poničení tratě mezi Křižany a Rynolticemi povodní. Nově zavádějí ČD přímé vozy z Prahy do Tanvaldu a z Liberce do Staré Paky a také ze Železného Brodu na Prahu.
Rozšíření o více než tři procenta přinese jízdní řád v regionální autobusové dopravě. Posílí zejména ta příměstská, kde cestujících v posledních letech přibývá. Nově kraj zavádí přímé páteřní spoje, které třeba na trasách Liberec - Nový Bor, Liberec - Turnov, Liberec - Jablonec - Semily - Jilemnice zajistí rychlejší spojení bez přestupování. Bez přestupu se bude jezdit také třeba ze Semil do Jičína.
Liberecký kraj se v posledních letech snaží udržet veřejnou dopravu na stabilním rozsahu - autobusoví dopravci najezdí příští rok v závazku veřejné služby 13,46 milionu kilometrů, dopravci na železnici přes 3,96 milionu kilometrů, další milion naježděných kilometrů představuje tramvajové spojení mezi Libercem a Jabloncem. Na zajištění veřejné dopravy dá kraj v příštím roce 614 milionů korun, z toho zhruba 93 milionů dá ministerstvo dopravy a kolem 25 milionů představuje přípěvek obcí. "Cestujících ve veřejné dopravě v kraji přibývá a rostou i tržby," dodal Hruboň. Loni vlaky a autobusy přepravily téměř 25,5 milionu lidí.
Napsala ČTK a Michael Daněk
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.