Kvůli opravě zchátralého tunelu za více než 90 milionů korun nebudou půl roku jezdit vlaky do Harrachova. Výluka začne 1. dubna a náhradní autobusy budou v úseku od Kořenova jezdit až do 30. září. Cílem rekonstrukce je zajistit bezpečný železniční provoz, řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.
Není to jediná výluka na frekventované železniční trati do Jizerských hor a Krkonoš, stavbaři budou opravovat i úseky mezi Libercem a Tanvaldem.
Harrachovský tunel dlouhý 280 metrů vznikl v roce 1902 při výstavbě trati, jež hrála důležitou roli v průmyslovém rozvoji tehdejšího Rakouska-Uherska. Poslední velké opravy se dočkal v roce 1964, několika dílčích za 18 milionů korun v minulém desetiletí. Problémy nastávají hlavně v zimě, kdy voda prosakující do tunelu namrzá a narušuje jeho konstrukci. "V rámci opravy tunelu bude devět tunelových pasů přestavěno zcela a v ostatních pasech budou provedeny takzvané svodnice," uvedl Iliaš. Svodnice mají zajistit odvod vody, která prosakuje do tunelu. "Dále bude vybudován nový systém odvodnění tunelu a obnoveno kolejové lože a železniční svršek," dodal mluvčí SŽDC.
Uzavření tunelu využije SŽDC na ozubnicové trati k dalším opravám. Úpravy dozná skalní zářez ve 200 metrovém úseku, opravovat se bude i nedaleký železniční ocelový most známý jako Jizerský viadukt a výměny se dočká i 1,5 kilometru kolejí.
Letos bude SŽDC pokračovat také v modernizace úseku z Liberce do Tanvaldu. Jde o projekt za 880 milionů korun. Od 5. dubna do poloviny července se bude opravovat trať z Liberce do Jablonce a od začátku května do konce června práce zastaví provoz i mezi Jabloncem a Tanvaldem, včetně odbočky ze Smržovky do Josefova Dolu. Výsledkem by mělo být zásadní zlepšení kvality cestování a zrychlení přepravy. Vlaky by díky modernizaci trati mohly jezdit v půlhodinových intervalech, což už několik let požaduje Liberecký kraj. Nyní je interval 40 minut.
Napsala ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.