Téměř 1,5 miliardy korun investuje státní Správa železniční dopravní cesty letos a příští rok do modernizace železniční trati z Liberce na Tanvald. Frekventovaná spojnice mezi Libercem a Jabloncem a dál do Krkonoš úpravy nutně potřebovala. Práce začaly už v srpnu a hotovo by mělo být na konci srpna 2015.
Projekty jsou spolufinancovány z evropských dotací. Novináře o tom dnes informoval generální ředitel SŽDC Pavel Surý. Už v srpnu začaly práce na úpravách zhruba 28 kilometrů dlouhého úseku trati za téměř 880 milionů korun. Staví se nová nástupiště, modernizuje se sdělovací a zabezpečovací technika. Projekt počítá s rekonstrukcemi a zabezpečením přejezdů. "Rekonstrukce tohoto úseku je nezbytná pro další rozvoj regionu. Jejím výsledkem bude především rychlejší a bezpečnější cesta mezi Libercem a Tanvaldem. Mimo jiné to umožní i požadovaný třicetiminutový interval vlaků," uvedl Surý.
Nová nástupiště dostanou v rámci projektu stanice ve Vesci, Jablonci nad Nisou, Smržovce a Tanvaldu a také zastávky v Jablonci, Jabloneckých Pasekách a Lučanech nad Nisou, kde zároveň vzniknou centrální přechody a přístupové chodníky. "Zachránit se podařilo zastávku v Nové Vsi nad Nisou. Dostane nové nástupiště a zprovozněna by měla být na podzim příštího roku," doplnil náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. Kvůli zachování půlhodinového intervalu vlaků tam ale podle něj zřejmě nebudou stavět všechny vlaky.
"Tato stavba je v Libereckém kraji největší, není ale jediná. Navážou na ni další akce," řekl Nejezchleb. Rekonstrukce by se měly příští rok dočkat i samotné koleje z Liberce na Jablonec a Tanvald, jejich opravy přijdou na další stamiliony. Nerovnosti trati totiž ničí moderní vlaky, které po ní jezdí, a navíc nedovolují jezdit rychleji.
Připravuje se také sanace skal podél trati nebo rekonstrukce stanice Velké Hamry. Modernizaci čeká i část tratě z Liberce na Českou Lípu či tratě na Frýdlantsku nebo z Liberce na Turnov a dál na Hradec Králové.
Liberecká SŽDC zajišťuje opravy a údržbu téměř 700 kilometrů kolejí, na nichž je 576 přejezdů. Rekonstrukce trati na Tanvald je největší investicí na železnici v kraji v posledních letech. Podle informací z analýzy stavu dopravy v Libereckém kraji, šlo loni do velkých oprav tratí v kraji prostřednictvím SŽDC něco přes 220 milionů. Ve srovnání s rokem 2012 je to o polovinu víc, v letech 2009 a 2010 však investovala správa na území kraje do železniční infrastruktury vždy kolem 400 milionů. V letošním roce by se tak měly investice na tuto úroveň vrátit.
Napsala ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.