Počasí dnes-1 °C, zítra0 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

POLITICKÁ KORIDA: Co s dopravou v Liberci. Pomohla by třicítka?

V posledních týdnech se v Praze řeší, co s neúnosnou automobilovou dopravou. Podobný problém má ale i Liberec. Co s tím? Pomohla by třicítka v centru města? Co další druhy dopravy, jako hromadná, ale i infrastruktura pro chodce a cyklisty?

Zeptali jsme se proto jednotlivých zastupitelských klubů, jak dopravu v centru města vidí a jak by ji řešili do budoucna. Otázka zněla: Jak má město řešit zklidňování dopravy v centru města a má ho vůbec podle vás řešit? Je řešením maximální povolená rychlost 30 km/h alespoň v centru města? Co větší podpora cyklodopravy, pěší dopravy?

Odpovědi řadíme podle času, jak nám do redakce dorazily.


Petr Židek (ODS)

Liberec je specifický svou členitostí oproti jiným městům v republice. Zklidnění dopravy musí mít vždy své opodstatnění. Otázkou je, jestli ji chcete zpomalit nebo zklidnit, tedy omezit. Pokud se podíváte na dnešní dopravu v centru Liberce, tak nevidím důvod pro její zpomalení. S ohledem na hustotu provozu je ve své podstatě průměrná rychlost vozidel v centru Liberce nižší než zmiňovaných 30km/hod. Pokud se budeme bavit o zklidnění, nikoli zpomalení je to věcí přesměrování proudu dopravy. Pokud budete chtít některou ulici zklidnit, což de facto znamená uzavřít ji pro automobilovou dopravu, tak to znamená že dopravu v ní musíte přesměrovat. Musíte tomuto záměru podřídit objízdné trasy. To ale značí, že díky tomu dojde k nárůstu dopravního zatížení jinde. Na městě máme k dispozici poměrně podrobnou dopravní studii, která v podstatě říká, že pokud nebude vybudován vnitřní městský okruh, tak není reálné uvažovat o uzavření centra města. Větší podpora cyklistiky a pěší dopravy je jistě na místě, ale ruku na srdce nejsme Hradec nebo Pardubice, kde je rovina a ne každý je fyzicky vybaven tak, aby šlapal Klášterní, Vítěznou nebo Pražskou. Jsem pro sdílená kola nebo koloběžky, ale s podmínkou, že to město nebude dotovat. Je to druh podnikání a pokud ho chce někdo na území města provozovat jsem pro, aby tu možnost měl, ale ne za peníze města.

Anna Kšírová (Liberec otevřený lidem)

„Dnešní děcka vůbec nechodí ven. My jsme věčně lítali na kole nebo čutali mičudu na plácku. Oni nevystrčí nos.”

Zní vám to povědomě? Něco jako vaše dětství versus dnešní děti? Problém samozřejmě není v tom, že by dnešní děti byly jiné. Jiný je svět, který je tvaruje. A pustit děti s kamarády jen tak ven nebo je vyslat samotné do školy - to si dneska troufne málokdo.

Svět pro děti není nebezpečný proto, že by na ulicích postávali hrdlořezové a chtěli je ukrást nebo jim nacpat bonbóny napuštěné drogami. Hlavní problém je, že ulice jsou o dost nebezpečnější kvůli stále rychlejší a hustší jízdě lidí v autech. “Aut je moc, auta se nám do města nevejdou,” řekl nám ředitel městské policie na únorovém zastupitelstvu.

Sebrali jsme dětem ulice, svobodu i pohyb. Do školy dnes celá řada dětí jezdí autem proto, že se rodiče bojí je samotné pustit, aby je nepřejelo… správně, auto. Problém se tak cyklí.

Omezení aut v podobě “třicítky” všude mimo hlavní silnice nebo větší regulace toho, kam auta můžou, přináší prospěch nám všem. Všichni potřebujeme, aby bylo méně pohodlné jezdit autem a naopak pohodlnější, bezpečnější a příjemnější pohybovat se “po svých” nebo v MHD. Znamená to zejména víc zdraví pro nás všechny. Sníží se nepříjemný hluk (který mj. zvyšuje riziko demence), znečištění vzduchu (které zvyšuje např. riziko infarktu nebo rakoviny plic) i riziko úrazů z dopravních nehod. Přibude naopak více zdravého pohybu v příjemnějším prostředí. Situace se zlepší i pro ty, kdo zrovna autem jet potřebují: provoz bude klidnější a plynulejší.

Svatopluk Holata (SPD)

Otázka jak víno. Co si pod tímto pojmem představí Pepík, nemusí odpovídat myšlenkám Manky. Každopádně řešit dopravu v Liberci je nutné! Omezení rychlosti na 30 km/h bude znamenat zpomalení jízdy, nahromadění nejen automobilů a tato cesta nepovede ke zklidnění, ale naopak k shluku a tím pádem nárůstu emisí, hluku a dopravních rizik. Profil města není optimální pro zavádění cyklodopravy ve vyšší míře a pěší dopravu, která měla našlápnuto před 50 lety k „světovému řešení“ někdo úplně opomněl a nebyla to SPD. Navrhujeme zkapacitnění všech komunikací nejen v centru, ale i mimo, aby bezpečně pojaly všechny druhy dopravy.

Jaroslav Zámečník (Starostové pro LK)

Liberec má svůj strategický plán udržitelné mobility, který zastupitelstvo schválilo už v předchozím volebním období. Tento dokument obsahuje postupné kroky, které vedou ke zklidňování dopravy v centru města v jednotlivých etapách, přičemž jako příklad takového zklidnění lze uvést chystanou rekonstrukci ulice Sokolská a výstavbu Nové Pastýřské. Postupně by mělo dojít i k dobudování tzv. vnitřního městského okruhu. Teprve po dokončení klíčových staveb v tomto okruhu lze přistoupit k postupnému zklidňování centra města. Například na Sokolském náměstí nebo v ulicích Železná a Dr. E. Beneše.

Zklidňování dopravy v centru je nepochybně trendem, kterému při svém rozvoji věnují pozornost všechna evropská města. Naše koncepce počítá s tím, že místa v centru budou přístupná i pro individuální automobilovou dopravu. Pro rezidenty, obchodníky. Zároveň ale budeme věnovat zvýšenou pozornost ostatním druhům dopravy, tedy pěším a cyklistům. Součástí plánu udržitelné mobility jsou totiž také navrhované kroky (etapy) rozvoje právě na podporu cyklodopravy a chodců.

Mám-li uvést konkrétní příklady staveb či úprav, které v následujících měsících významně pomohou zlidnění dopravy Liberci, pak jsou to například rekonstrukce ulice Sokolská od malého náměstí po Ambiente, P + R Pastýřská, Tržní náměstí, Vítězná, ale i náplavka u krajského úřadu a parkovací dům v dolním centru.

Co se týká snížené rychlosti, jsem přesvědčený, že podobné zásahy a změny se musí dělat citlivě a rozumně. Umím si představit, že tam, kde by to dávalo smysl, tedy ve zklidněných částech města a v obytných zónách, by to bylo možné. Naopak na městských třídách by se v rámci plynulosti dopravy měla ponechat současná rychlost.

Jan Hruška (Piráti)

Centrum města je přetížené auty a některé křižovatky mají ve špičce daleko k plynulosti. Proto město musí vytvářet přijatelnou alternativu – zkvalitňovat MHD, posilovat spoje, zavádět chytré prvky řízení dopravy tak, aby autobusy nečekaly v zácpách nebo počítat s chodci, kočárky, vozíčkáři, cyklisty už na začátku plánování dopravních staveb. Pro Liberec a Jablonec byl před necelými dvěma lety zpracován Plán udržitelné městské mobility. Obsahuje soubor konkrétních opatření, jak udržitelně rozvíjet houstnoucí dopravu. Stěžejním bodem je vybudování Nové Pastýřské coby součásti městského okruhu a navazující opatření, která auta nezavedou do dalších nevhodných tras. Pak se otevře prostor pro zklidňování dopravy od Šaldova po Sokolovské náměstí. V souvislosti s rekonstrukcí přehrady usilujeme o zklidnění Zvolenské ulice. V cyklodopravě je klíčové prodloužení a úpravy cyklostezky podél Nisy, a to od Vratislavic až po Pavlovice. Její vedení především v centru města bude vyžadovat značné úsilí, ale bez této páteřní cesty budou ostatní cyklostezky obrazně končit ve slepých uličkách. Piráti podporují vybudování nové cyklostezky z Liberce směr Hodkovice.  Snížení povolené rychlosti na 30 km/h není aktuální téma. Tam, kde by bylo potřeba snížit počet aut, se stejně dnes mnohdy ani rychleji jet nedá, vzhledem ke znečištění ovzduší a hluku má mnohem větší vliv plynulost dopravy než samotná rychlost. Jiná situace je v obytných zónách, kde se snížení rychlosti už na některých místech uplatňuje. 

Marek Vávra (ANO)

Bylo by možné zvážit i návrat k historii. Rychlost auta už omezoval praporkový zákon, kdy před každým autem musel běžet běžec s praporkem, rozhánět husy a slepice a upozorňovat chodce praporkem na projíždějící automobil. Obnovení tohoto zákona by dostatečně  omezilo rychlost auta a zvýšilo zaměstnanost.

A teď vážně: Liberec je už ted’neprůjezdný a plošné snížení rychlosti by tuto situaci ještě zhoršilo s velkým dopadem na znečištění ovzduší.  V úsecích, kde nejsou ohroženi chodci je současné omezení dostatečné. Navíc tam, kde jsou například děti je omezení na 30 km/h již nyní. 

Stačí jej jen pečlivě kontrolovat, protože nezřídka je vidět auta kurýrních společností rozvážející jídlo, které vysoce překračují rychlost i v místech kde se pohybují děti.  

Hodnocení článku je 86 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto archiv Drbny

Štítky politická korida, politika, koalice, zastupitelstvo, doprava, třicítka, korida

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Tomáš Kroutimhlavou

Milá paní doktorko Kšírová. To poslední co Liberec potřebuje, je zavedení jakéhokoli ekoterorismu. Jako by nestačilo to, kam nás vede EU se svým slavným green dealem. Kterého důsledkem bude akorát to, že lidé přijdou o práci a vše bude stát hroudu zlata. Ale hlavně že vy budete mít město bez aut. Zavedením třicítky nedosáhnete ničeho jiného, než zahuštění dopravy, zvýšení emisí a i toho vašeho hluku, který způsobuje demenci, jak tvrdíte. U voleb jsem Vám dal hlas. Teď vidím, že jsem udělal chybu. Říkal jsem si opozice je zapotřebí, ale chodit sem s tak debilními nápady je fakt špatně. Ještě byste sem do Liberce mohla pozvat ty magory z Prahy co blokují dopravu za tu slavnou 30. Pak by tu ještě chyběl hladomor a kobylky. Každopádně mám pro zajištění plynulosti dopravy radu. Možná by stačil seřídt semafor u Viaduktu a neposílat proud aut do červený. To muselo napadnout jenom blba. Všem lidem dobré vůle přeju hezký den a hlavně bez setkání se zeleným mozkem...

Středa, 29. března 2023, 16:51Odpovědět

POLITICKÁ KORIDA: Co s dopravou v Liberci. Pomohla by třicítka?  |  Politika  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.