Při řešení problémů s bydlením, bezpečností, dluhy či úřady bude lidem starším 65 let a invalidním důchodcům v Liberci pomáhat ombudsmanka. Příspěvková organizace města Komunitní středisko Kontakt tuto pozici zřídí od dubna. Funkci bude zastávat Lenka Tarabová, která se dlouhodobě věnuje bytové problematice a spolupráci s organizacemi poskytujícími služby seniorům.
„Pro mě to není služba, ale poslání, které funguje na přímém kontaktu s lidmi," řekla Lenka Tarabová.
Kontakt v Liberci nabízí různé aktivity seniorům už více než 12 let. „Kromě toho, že my primárně řešíme jejich volný čas, tak se setkáváme i s jejich běžnými starostmi, a těm je potřeba se také věnovat," uvedl ředitel Kontaktu Michael Dufek. Mezi ně podle něj patří problémy s bydlením, uzavírání nevýhodných smluv či špatná orientace v sociálních dávkách.
„My se je (seniory) snažíme nasměrovat na místa, kde by mohli dostat odbornou pomoc. Často ale nastávají situace, kdy tito lidé mají pocit, že s nimi není zacházeno důstojně, anebo si nejsou jisti, zda nedochází k porušování jejich práv anebo s nimi není nějakým způsobem manipulováno," dodal Dufek.
Podle náměstka primátora pro sociální oblast Ivana Langra (SLK) má ombudsmanka sloužit jako rádce a průvodce. „Neklademe si za cíl suplovat odborné sociální poradenství ani činnost odpovědných institucí, ale snažíme se podat seniorům pomocnou ruku v oblastech, ve kterých to potřebují," uvedl náměstek.
Podle něj jsou senioři při jednání s úřady nedůvěřiví a pozicí ombudsmanky se "snižují" na úroveň běžné osoby. „Úřad je přeci jen už velký moloch, někdy není schopen dohlédnout některé detaily ze života lidí nebo je není schopen řešit. Takže my tady jdeme níž a říkáme, že řadu těch věcí řešit chceme," dodal náměstek.
Ombudsmanka bude seniorům k dispozici zatím dvakrát do měsíce, první a třetí středu v měsíci. Dopředu je třeba se objednat přes formulář v tištěné či elektronické podobě.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.