Výstavba západní tangenty v Jablonci nad Nisou, která by měla vést přes Srnčí důl, vzbuzovala velké emoce již před téměř deseti lety, kdy se o projektu začalo uvažovat v souvislosti se změnou územního plánu. Přestože samotná realizace zatím není „na spadnutí“ přípravy pokračují.
„Aktuálně probíhá předběžný geotechnický průzkum a připravují se podklady pro výběrové řízení na zhotovitele projektové dokumentace pro územní rozhodnutí (DUR),“ sdělila na dotaz redakce Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR). Územní rozhodnutí by mělo být vydáno v příštím roce. Podle mluvčí by mohla být dokumentace DUR k dispozici pro zahájení inženýrské činnosti za účelem vydání územního rozhodnutí koncem prvního pololetí 2022.
Podle předpokladů by k zahájení stavby mělo dojít v roce 2026 a uvedení do provozu je naplánováno na rok 2028. „Jelikož však výstavbu významných dopravních komunikací ovlivňuje velké množství faktorů, které se nedají předem předvídat, jsou vzhledem ke stupni přípravy, ve kterém se akce konkrétně nachází, uvedená data pouze orientační,“ upozornila Ledvinová.
Náklady na vybudování západního obchvatu přesahují 800 milionů. Celý projekt by mělo financovat ŘSD s pomocí státních dotací z rozpočtu Stáního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). „Na základě zpracované technické studie a schváleného záměru projektu je odhad stavebních nákladů v celkové výši 825 909 419 Kč bez DPH,“ řekla mluvčí ŘSD.
S projektem na vybudováním západní tangenty nadále pracuje i město Jablonec. „Tento týden proběhnou jednání k aktualizaci projektu,“ uvedla mluvčí jabloneckého magistrátu Jana Fričová. S obchvatem počítá také Plán udržitelnosti městské mobility, pro který je projekt stěžejní v souvislosti se zklidněním. „Aby došlo ke zklidnění centra, potřebujeme realizaci sběrné komunikace první třídy. U obchvatu Srnčím dolem jsme diskutovali i další možnosti, kdy by se mohla komunikace napojovat přímo na odbočku na Rádlo, “ komentoval Jan Kašík, vedoucí zpracovatelů plánu.
Dle plánů by měla západní tangenta vést od nově vybudovaného kruhového objezdu na křižovatce ulic Tovární a Široká a následně přes Srnčí důl a nad budovou státního archivu se napojit na současnou silnici I/65. I zde by v oblasti pod sjezdovkou na Dobré vodě měla vzniknout okružní křižovatka. „Plánovaný jihozápadní obchvat Jablonce nad Nisou má za cíl vymístit tranzitní dopravu z centra města a jeho okolí. Podstatný význam bude mít také v systému hlavních komunikací pro vedení radiální dopravy ve směru od Turnova do severní části města a opačně,“ uvádí se v informační brožuře k projektu.
Původní návrh tangenty z roku 2012 vedl v těsné blízkosti zástavby. „Oproti variantě navržené ve studii z roku 2012 je trasa této varianty odsunuta od stávající obytné zástavby Žižkova vrchu a nedělí areál Srnčího dolu. Vesměs celá trasa je vedena strmými svahy lesních komplexů na západním okraji města.“
Již dříve sepsalo občanské sdružení Srnčí Důl nesouhlasné stanovisko s výstavbou západní tangenty, které je dle současného předsedy osadního výboru Žižkův Vrch Jiřího Vondráčka totožné se stanoviskem většiny členů osadního výboru. Spolek ve svém stanovisku poukazoval na nepřiměřenost navrhovaného projektu a na nevratné a závažné zhoršení životního prostředí v dotčené lokalitě.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.