Drážní hasiči za pomoci vyprošťovacího tanku vytáhli dnes z prudkého svahu vrak spadlé kabiny lanovky na Ještěd. Potřebovali na to zhruba tři hodiny.
Zatím je kabina na Pivovarské stezce, odkud bude za pomoci jeřábu naložena na valník. Uskladněna bude zatím v areálu Českých drah v Liberci, a to i pro případ, že by ji potřebovali vyšetřovatelé, řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Visutá lanovka na Ještěd má dvě kabiny, z nichž každá pojme 35 cestujících. Obě kabiny lanovky se na trasu vydávají souběžně proti sobě. Jedna vyjíždí z horní a druhá ze spodní stanice a míjí se u podpěry, která je zhruba v polovině trati. „V případě většího počtu cestujících, než je kapacita kabiny, byly na lanovce další jízdy, aby byly všechny osoby přepraveny. Překročení kapacity kabiny není možné. Uvedená jízda patřila k těmto doplňkovým (mimořádným) jízdám. Tyto jízdy jsou plně standardní a probíhají stejně jako jízdy v plánovaných časech odjezdů," řekl Štáhlavský.
V neděli ve 13:30 se nedostalo na všechny cestující, kteří chtěli vyjet nahoru. Naopak pro cestu dolů kapacita kabiny stačila. Při další cestě tak dolů jel jen průvodčí, který zahynul. V opačném směru cestovalo 14 lidí včetně průvodčího, nikomu z nich se nic nestalo. Kabina zůstala viset na nosném laně, neboť se průvodčímu podařilo aktivovat záchrannou brzdu a zastavit tak kabinu, jež po přetržení tažného lana prudce sjížděla zpátky k dolní stanici.
Úterý, 2. listopadu 2021, 09:28
Více než půl roku potrvá vyšetřování pádu kabiny visuté lanové dráhy na Ještědu v Liberci. Prasklo tažné lano, ale jen to by její pád nemělo způsobit, řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Policie událost vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti se sazbou od dvou do osmi let, tragickým pádem se zabývají i inspektoři Drážní inspekce. „Šetření na místě skončilo a už tam nepotřebujeme být," řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Už v pondělí uvedl, že vyšetřování potrvá přes půl roku. České dráhy provoz na lanovce chtějí obnovit až poté, co budou znát přesnou příčinu nehody.
Podle Šťáhlavského první zjištění z místa tragické nehody nasvědčují tomu, že pravděpodobnou bezprostřední příčinou nehody bylo prasknutí tažného lana. Kučera už ale v pondělí uvedl, že jen prasknutí tažného lana by nemělo způsobit pád kabiny lanové dráhy. „Jsou tam mechanismy, které mají nějakým způsobem fungovat, a my musíme zkoumat, proč se ta kabina zřítila," dodal.
Kabinová lanovka na Ještěd je oblíbenou turistickou atrakcí. Je v majetku Českých drah. Na možnost pádu lanovky se složky integrovaného záchranného systému pravidelně připravují, cvičení se konají každoročně. V bezmála 90leté historii lanovky ale nebyl takový zásah nutný.
Pondělí, 1. listopadu 2021, 10:50
Tažné lano lanovky na Ještěd prochází každé dva roky defektologickou zkouškou. Naposledy bylo zkontrolováno loni v listopadu, uvedly České dráhy v tiskové zprávě.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
A jestli je to lež, pak si někdo z redakce zaslouží trestní oznámení.
Takže měl pravdu ten, kdo tvrdil, že brzda není automat? To si jako někdo u ČD dělá prdel? U výtahů se taky předpokládá, že si cestující při průseru přibrzdí ručně? Průvodčí se praští do hlavy a všichni v kabině bez pardonů chcípnou, protože to nikdo nezabrzdí? Jestli tohle je fakt a chápu to správně, tak ten, kdo tomu dal štempl, by měl zasloužit doživotí a všichni okolo taky. Tu lanovku můžete zrušit úplně a Ještěd odepsat. Už s ní nikdy nikdo nepojede. Leda magor.