neděle 3. července 2022 Radomír

Železniční stanice v Chrastavě a Hrádku budou mít novou podobu. Umožní rychlejší provoz na trati

Železniční stanice v Chrastavě a Hrádku se dočkají nové podoby. Rekonstrukce však bude mít i jiný než estetický přínos, má zajistit větší bezpečnost na trati i rychlejší provoz vlaků.

„Velmi vítám plánovanou rekonstrukci, ba jsem z ní nadšený. A to nejen já, ale celé zastupitelstvo, které předložený záměr dle zpracované dokumentace oficiálně jednomyslně podpořilo na svém zasedání 13. prosince 2021," uvedl starosta města Chrastavy Michael Canov.

Projekt rekonstruce obou stanic počítá i s modernizací technologického zařízení trati z Liberce až k polské hranici, jedná se o 22 kilometrů dlouhý úsek. „Řešení zpracoval tým železničních expertů spolu s architekty, a propojuje tak funkčnost, bezpečnost, udržitelnost a estetiku," uvedla v tiskové zprávě Simona Plischke ze společnosti AFRY.

Úspora času a větší komfort při cestování

Podle ředitele Stavební správy západ Správy železnic Petra Hofhanzla stavba umožní především rychlejší křižování vlaků, výrazně se zlepší nevyhovující stav trati i stanic a také kultura cestování.

Obě stanice tak čeká rozsáhlá rekonstrukce železničního svršku i spodku, dále dojde k vybudování nového vnějšího i ostrovního nástupiště, nových podchodů s výtahy i výstavbu přístupových komunikací. Stanice budou plně bezbariérové, nádraží a jeho okolí projdou celkovou kultivací, informovala Pilschke.

„Základním motivem bylo navázání na historické nádražní budovy a na okolní prostředí a přírodu. Rekonstrukci výpravní budovy, zastřešení nástupišť i úpravy zázemí jsme navrhli s důrazem na komfort, v duchu moderních designových trendů a v návaznosti na původní historický odkaz,“ řekl Dominik Pleva, hlavní architekt AFRY CZ.

Chrastavská zastávka a okolí

Co se týče železniční stanice v Chrastavě, úpravy se dočká vnitřní prostor nádražní budovy, kde bude vybudována nová čekárna a hygienické zázemí. Samotné nástupiště pak projde razantní proměnou. Vylepšení se ale netýká jen železniční stanice.

„Rekonstrukcí se nejenže podstastně zlepší vzhled samotného nádraží, ale při přípravách se nám podařilo vyjednat další dvě velmi podstatná vylepšení. Jednak to, že nový podchod, který povede přímo od autobusové zastávky bude na rozdíl od toho stávajícího prodloužen až do průmyslové zóny. Cestující do práce v této průmyslové zóně tedy nebudou muset mít dlouhou zacházku, ale budou v zóně po pár metrech chůze,” uvedl starosta města.

Rozšíření čeká i viadukt – podjezd do průmyslové zóny – který je dlouhodobě nevyhovující. „Velmi podstatným vylepšením bude, že se navýší a rozšíří. Kamiony se do něj vejdou doslova jen tak tak,” dodal Canov.

Stanice v Hrádku nad Nisou

Obnovena bude i historická budova v Hrádku. Původní vzhled objektu se zachová, vnitřek budovy však projde modernizací. V prostorách také vznikne čekárna. „Kontrastem k historické budově budou moderní minimalisticky pojatá zastřešení. Jednotící linkou projektu je barevné provedení ve světle nazelenalém odstínu, jaký je k vidění i na okolních domech. O volbu barvy se osobně zasadil hejtman Libereckého kraje Martin Půta, díky jehož historickým fotografiím jsme přistoupili právě k této volbě,“ doplnil Pleva.

Vyšší rychlost vlaků

„V obou nádražích bude v hlavní a předjízdné koleji zvýšena rychlost pro křižování vlaků. V Hrádku n/N i v Chrastavě jsme kolejové řešení navrhli na průjezd stanicí v hlavní koleji na rychlost 80 km/h. V Chrastavě oproti stávajícímu stavu zrychlujeme o 30 km/h a v Hrádku n/N o 10 km/h,” vysvětlil Petr Prousek, zástupce hlavního inženýra projektu AFRY CZ.

Stavba bude probíhat na obou stanicích současně. „Samozřejmě, že nutnou daní bude výluka trati po dobu rekonstrukce. Ale to se nedá nic dělat a jelikož to bude vyváženo výše popsaným podstatným vylepšením, budeme to muset unést,” řekl Canov. „To, co je ovšem stěžejní je, aby se akce opravdu realizovala. Vše záleží na státním rozpočtu a na prioritách ministerstva dopravy. Dokud neuvidím černé na bílém, že se akce opravdu zahajuje, budu se bát jejího odkladu či dokonce nerealizace. Ale situace vypadá stále nadějněji,” uzavřel starosta Chrastavy.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto AFRY

Štítky Liberecký kraj, Chrastava, Hrádek nad Nisou, stavba, železnice, rekonstrukce, obnova, vlaky, doprava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.