V Liberci se po růžových sdílených kolech začaly objevovat sdílené zelené elektrokoloběžky od společnosti Bolt. Novinku vítá vedení města, stejně jako opozice nebo kraj. Bez slušných a ohleduplných uživatelů by ale mohly být koloběžky spíše přítěží.
Zkušenosti se zelenými elektrokoloběžkami mají i další velká česká města. Společnost je provozuje například v Ostravě, Pardubicích, Praze nebo Brně. Pro Liberec jde ale o novinku, přestože podobnou službu před dvěma lety nabízela sdílená růžová Rekola.
Koloběžky jsou rozmisťovány po celém městě. „V současné době je v Liberci rozmístěno přes 200 koloběžek, které jsou k dispozici na více než 40 místech po celém městě, tedy ne pouze v centru. Na tato místa jsou v ranních hodinách rozmisťovány nabité koloběžky a počet těchto míst se přitom bude postupně podle poptávky v daných lokalitách navyšovat či upravovat,“ sdělila redakci na dotaz za společnost Bolt Sylva Sulaimanová.
Podle ní je možné elektrokoloběžku po jízdě zaparkovat prakticky kdekoliv. V centru se ale musí uživatelé držet odstavných ploch k tomu vyčleněných a uvedených v aplikaci. „Snažíme se naše uživatele v této oblasti vzdělávat a upozorňujeme je, že jejich součinnost a osobní zodpovědnost je důležitá pro vytváření podoby měst, v kterých je příjemné žít a pohybovat se,“ komentovala Sulaimanová. Koloběžky se totiž mohou snadno proměnit nepořádek povalující se na ulicích. Na to upozorňuje i hejtman Libereckého kraje. „Jedná se o jeden z trendů dnešní doby, který je jistě dobrý, pokud to neskončí jako v některých jiných městech, kde koloběžky zůstávají ležet všude možně na ulicích a brání chodcům,“ řekl Martin Půta.
Vedení města Liberec novou nabízenou službu podporuje. Podle něj je sdílená mobilita jedním z prvků udržitelné dopravy. „Sdílené koloběžky jsou aktivity soukromých firem, město tomu dává rámec doporučení, kde a jak koloběžky uživatelé mají parkovat,“ uvedl náměstek primátora Jiří Šolc. I vedení města ale upozorňuje, že je vhodné chování uživatelů koloběžek usměrňovat.
Alternativní možnosti dopravy ve městě vítá i opozice. Zastupitel za Zelené Josef Šedlbauer se k tomu vyjádřil slovy: „S elektrokoloběžkami přišla další možnost, jak se pohybovat po širším centru města bez auta. Je to soukromá iniciativa a nelze než jim fandit. Čistší vzduch a bezpečné prostředí v ulicích, kde se budou lidi rádi pohybovat a žít, se ovšem neobejde hlavně bez vize a odvahy vedení města. Loňský rok řada měst nejen v Evropě využila k rozsáhlým experimentům s jinou než automobilovou dopravou. Od vymezení cyklopruhů a/nebo vyhrazených pruhů pro MHD na silnicích po úplné uzavření obytných ulic mimo vjezdu rezidentů.“ Podle něj byly tyto kroky úspěšné a vyplatily se. „Nejvyšší čas, aby takový čistý vítr zavanul i v Liberci,“ doplnil.
Oproti Rekolům ale není město Liberec v této aktivitě nijak finančně zainteresováno. Sdílená kola Liberec v loni na jaře zrušil a ušetřenou částku ve výši 800 tisíc korun investoval do nákupu roušek. Do budoucna není vyloučeno, že se do města pod Ještědem vrátí i sdílená kola. „Pokud přijde provozovatel sdílených kol s variantou provozu bez požadování dotace z městského rozpočtu, je to vítané a vhodné,“ dodal Šolc.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.