Pokud dopravní podnik do konce listopadu nepodá žádost o dotaci, velmi reálně hrozí možnost, že tramvaj mezi Libercem a Jabloncem přestane jezdit. A důvod? Průtahy v jednání mezi zástupci jednotlivých měst. Na dnešní schůzku, kde se prodloužení tratě řešilo, například vůbec nedorazil jablonecký primátor.
Čas se krátí. To byl věta, kterou v různých obměnách zástupci Liberce a dopravního podniku říkali po schůzce nejčastěji. Na přípravu smluv a všech podkladů už ale přitom obě města mají jen dva měsíce. „Dohání nás termíny, musíme podat finální žádost do konce listopadu a potřebujeme stanovisko obou akcionářů,“ vysvětlil předseda představenstva dopravního podniku Michal Zděnek.
Podle něj jde o největší zakázku dopravního podniku v historii. „Je to hromada peněz a musíme jednat včas,“ dodal.
V případě, že se žádost o evropské dotace nepodaří odeslat včas, přitom může být tramvajová trať během několika let uzavřena. „Existuje možnost, že drážní úřad nám tam zakáže bez oprav jezdit,“ vysvětlil Zděnek.
Jednání mezi oběma městy přitom běží už dlouho. „Situace převažuje už od minulého vedení, kdy se nedokázali dohodnout. Ať už je ve vedení kdokoliv, je to tak trochu zakleté. My v Liberci dávno známe náklady tramvajové trati, kdežto v Jablonci stále asi porovnávají, zda není lepší ji provozovat autobusy. Je to levnější, to víme. Tramvajová trať je ale ekologičtější,“ myslí si primátor Liberce Jaroslav Zámečník.
Jablonecký primátor sice na jednání nedorazil, tiskovou zprávou ale vzkázal, že tramvaj mezi oběma městy zachovat chce. „Vzhledem k aktuální situaci ve vedení města jsem nejprve telefonicky a následně emailem požádal pana primátora Zámečníka o odložení schůzky. Jablonec nad Nisou za provoz tramvaje platí a stojí o to, aby jezdila mezi oběma statutárními městy i do budoucna. Žádné riziko, že by měla přestat jezdit tu z naší strany nehrozí,“ uvedl Milan Kroupa.
Podle něj mohla schůzka proběhnout až za pár dní i za jeho účasti. Schůzka se ale uskutečnila, dopravní podnik na ni pozval zástupce jednotlivých zastupitelských klubů v Jablonci. „Jde o důležitou věc, přesto takový postup ze strany DPMLJ nepovažuji za standardní. Nemám nic proti účasti jabloneckých zastupitelů na takové schůzce, ale měli by se o ní dozvědět s předstihem, nikoliv necelý den před jednáním,“ dodal Kroupa.
Zámečník ale podle svých slov vyzýval jabloneckého primátora Milana Kroupu ke schůze už od května, ale neúspěšně. „Datum byl odložen až na 20. srpna a teď se nám to vymstilo. Zbytečně jsme ztratili čtvrt roku, mohli jsme být domluveni jak na provozu, tak na investici,“ dodal.
Obě města přitom budou muset finální žádost o dotaci ještě schválit na zastupitelstvech. K dispozici ale přitom budou mít jen zářijové a říjnové, do konce listopadu pak musí dokumenty odejít. A pokud by se to nepovedlo? „Žádný jiný další termín poskytovatelem dotace není, dostavba a rekonstrukce trati by nebyla a ta by přestala jezdit,“ vysvětlil náměstek libereckého primátora Jiří Šolc.
Žádný jiný dotační program například jen na rekonstrukci trati není. „Pokud by byla pouze rekonstrukce, žádné jiné dotační projekty nejsou, z vlastních peněz to nejsme schopni zaplatit,“ doplnil.