Aktuálně

Atraktivní, ale těžký los pro Jablonec. Ve čtvrtfinále poháru přivítá Slavii více...

Tygři ustáli nápor Třince a vrátili se na druhé místo tabulky více...

Při požáru zachránil liberecký hasič Roman Kostelňák dítě, dostal medaili HZS více...

Dívenka nastoupila v Jablonci cestou na hudebku do špatného autobusu, pomohli strážníci více...

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Nová výhybna, most i společný přejezd tramvaje a železnice. Modernizace tramvajové tratě do Jablonce přinese změny

Autoři | Foto Veronika Dušková

Práce na tramvajové trati linky číslo 11 z Liberce do Jablonce jsou v plném proudu. V některých místech se kolejiště přemístí o několik metrů, je proto potřeba upravit terén. Trati navíc musí ustoupit několik budov včetně nádraží v Proseči. Tato část rekonstrukce by měla skončit na jaře příštího roku.

„Skoro vše je v tuto chvíli rozpracované, musíme se takzvaně vyhrabat ze země. Potom bude možné říci, kdy tramvaj začne jezdit,“ řekl provozně-technický ředitel DPMLJ Ludvík Lavička. Stavbu totiž mohou zkomplikovat nečekané nálezy potrubí v daných místech a podobně.

Modernizace tramvajové tratě do Jablonce

Čtvrtek, 13. října 2022, 18:30

Modernizace tramvajové tratě do Jablonce

„Ještě nejsou dokončené všechny přeložky a demolice, na kterých se pracuje. Zároveň se udělají opěrné zdi, v Zeleném údolí se staví most,“ vyjmenoval. Modernizace této části tratě by měla být pode Lavičky dokončena do června příštího roku.

Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955 a se svými 12 kilometry je nejdelší meziměstskou tratí v Česku. Naposledy se trasa kompletně rekonstruovala v 70. letech. Obnova trati začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města, nyní se pracuje na posledním, zhruba pětikilometrovém úseku z Vratislavic nad Nisou do Jablonce.

Nová výhybna i most

Tramvajová trať se v některých úsecích posune i o několik metrů, například v Proseči tramvaj jezdila po komunikaci vpravo, nově bude podle Lavičky jezdit vlevo po samostatném tělese. „V Jablonci už jsou koleje. Začnou se dělat sítě, což je docela komplikované – tedy vodovod, plynovod, veškeré kabely, které tam jsou,“ uvedl provozně-technický ředitel. Celkem se podle jeho odhadu přesune kilometr tratě.

Stará výhybna v Proseči bude zrušena, nahradí ji nová v místech pod Novým Světem. „Pracovně tomu říkáme Nový Svět, ale tak se to jmenovat určitě nebude. Výhybna Proseč nad Nisou se zruší,“ informoval Lavička. V Zeleném údolí se staví úplně nový most s tím, že se zvětšují poloměry oblouků. „To způsobí, že vozidlo může jet plynuleji a nemá v oblouku žádné omezující faktory,“ vysvětlil Lavička.

Nádraží v Proseči půjde k zemi

Větší demolice budov, které překážely modernizované trati, jsou podle Lavičky dokončené. Všech pět domů bylo nutné vykoupit, neboť byly obývané.

Zbývá zbourat ještě staré prosečské nádraží, které je nevyužívané od roku 1946. „Tam budou ve stejné rovině jak železniční, tak tramvajová trať,“ dodal Lavička. V Proseči vznikne společné nástupiště s železniční dráhou a také společný přejezd přes tramvajovou a železniční trať se závorami. „Takový společný přejezd tramvaje a železnice je – si myslím – nejblíže ve Stuttgartu,“ řekl Lavička.

Demolice se týká i budovy v Proseči číslo 269. „Trať byla v těchto místech neopravitelná, protože majitel domu si v minulosti na opěrnou zeď tramvajové tratě postavil kus domu. To se vše zasanuje a časem by tam mohlo být třeba schodiště na nové nástupiště,“ nastínil ředitel.

Poslední část modernizace téměř za tři čtvrtě miliardy korun začala letos v květnu. Stavba je rozdělená do čtyř úseků a práce na nich probíhají souběžně.

Hodnocení článku je 84 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Liberec, Jablonec nad Nisou, tramvaj, stavba, modernizace, výluka, doprava, tramvajová dráha, Jablonec, Proseč, železnice, Zelené údolí, Česko, Stuttgart

Komentáře

Jirka Bouma

Je velmi úsměvné, jak se dělá modernizace do JBC, jak DP vyhazuje hromady peněz za staré autobusy co se přivezou z jiných měst. Na to peníze jsou, ale lidi v dílnách DP na autobusech mají zázemí pomalu z roku 1945, jak na konečných se řidiči nemají kde vykadit nebo umýt, jak zaměstnanci nemají ve Františkově pomalu kde stát, tak to nikoho vůbec nezajímá, ale všichni rozhazují miliony na tramvajou trať do JBC. Ano, chápu, je to potřeba a nic proti tomu nemám, ale chtělo by to se zamyslet, proč zaměstnanci pracují za mizerné peníze se zámemím, které neodpovídá novým požadavkům a všichni pracují v doslova nevyhovujících podmínkách ! Už vůbec ani nechci domyslet, kam řidiči na většině konečných chodí na wc, když přenosné záchody srdí a nikomu se tam nechce jít si ani umýt ruce !!!! Na jedné straně velké bůůům na modernizaci tratě do JBC a na straně druhé, chudé podmínky bez kloudného zázemí, na které nikdo nesáhl padesát let. Opravdu tleskáme Libereckému kraji a jeho prioritám !!!

Čtvrtek, 13. října 2022, 20:56Odpovědět

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.