Aktuálně

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Liberecký kraj projednal návrhy na lepší železniční spojení s Prahou. Je nutná modernizace trati do Mladé Boleslavi

Autoři | Tisková zpráva | Foto Liberecký kraj

Liberecký kraj řeší dlouhodobě nevyhovující železniční spojení Liberce a Prahy, dosud bez výsledku. Krajští radní nyní projednali studii proveditelnosti trati z Liberce do Mladé Boleslavi, jejíž modernizace musí lepšímu spojení s Prahou předcházet.

Krajští radní se seznámili s reálnými návrhy tratě mezi Libercem a Prahou a projednali studii proveditelnosti železnice do Mladé Boleslavi. V tiskové zprávě o tom informoval Filip Trdla, mluvčí Libereckého kraje.

Železniční spojení mezi Libercem a hlavním městem České republiky je stejné jako před sto lety. Doba jízdy přes dvě a půl hodiny je srovnatelná s rokem 1938. Jsem rád, že nově zpracovaná studie proveditelnosti na úsek Mladá Boleslav – Liberec – státní hranice má ambici tento nevyhovující stav změnit,” řekl hejtman Martin Půta.

Do Prahy zhruba za hodinu

Liberecký kraj podle hejtmana preferuje varianty s výstavbou nové elektrifikované trati a zrychlením úseku mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. „Ekonomická efektivita všech tří navrhovaných variant je podobná. Za zásadní považuji přínosy této pro kraj významné investice v budoucnu. To jsme i zohlednili ve svých připomínkách. Pevně věřím, že se dočkáme v budoucnu dojezdových časů z Liberce do Prahy maximálně do 70 minut,“ sdělil hejtman.

Kraj studii společně s městy Libercem a Jabloncem nad Nisou doporučil ke schválení. „Nicméně požadují mimo jiné trasu nové železnice v rychlejších a kratších podvariantách, aby dokázala být pro cestující dostatečně atraktivní i další desítky let či zkvalitnění návazného napojení Jablonce nad Nisou,” doplnil mluvčí.

„Největšího zlepšení železnice lze dosáhnout mezi Libercem a Hodkovicemi nad Mohelkou. Tam bude nutná zcela nová trasa vlaku přímo, podél dálnice. Původní trať vede oklikou, kdy desetiminutovou cestu autem vlak urazí nízkou rychlostí po delší trase za více než dvojnásobnou dobu. Dnes bohužel stačí takto krátká jízda, aby už měl cestující jasno, že cestování vlakem z Liberce nebude to pravé,“ doplnil Jan Sviták, statutární náměstek pro resort dopravy.

Díky modernizaci železnice dojde také ke zlepšení spojení s Turnovem, i cesta do Semil bude rychlejší. „Nově bude například nejrychlejší vlakové spojení z Liberce do Pardubic i Hradce Králové přes Mladou Boleslav a Nymburk,” dodal Sviták.

Kraj řeší problém již několik let

Liberecký kraj obdržel v minulých letech několik studií od Správy železnic, avšak bez úspěchu. Podle jedné ze studií by se například řešila pouze trasa Praha – Mladá Boleslav s tím, že není proveditelné spojení Liberce a Prahy. „Kraj však požadoval vybudování nové trati v úseku z Prahy do Liberce s jízdní dobou maximálně 60 minut, a proto sjednal aktuální doplnění. U něj již ekonomická proveditelnost vyšla kladně,” vysvětlil Trdla.

„Očekáváme jasné rozhodnutí Ministerstva dopravy, následně jsme připraveni zahájit samostatnou změnu Zásad územního rozvoje Libereckého kraje, která umožní pokračovat v projektové přípravě. Zároveň ve spolupráci se statutárním městem Liberec a Správou železnic připravíme architektonickou soutěž na úpravy hlavního nádraží v Liberci a společného terminálu veřejné dopravy, takzvaného Central station,“ uzavřel hejtman.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Liberecký kraj, doprava, železnice, Praha, Mladá Boleslav, Liberec, Jablonec nad Nisou, Jan Sviták, Správa železniční dopravní cesty, Česko, Martin Půta

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.