Liberecký kraj řeší dlouhodobě nevyhovující železniční spojení Liberce a Prahy, dosud bez výsledku. Krajští radní nyní projednali studii proveditelnosti trati z Liberce do Mladé Boleslavi, jejíž modernizace musí lepšímu spojení s Prahou předcházet.
Krajští radní se seznámili s reálnými návrhy tratě mezi Libercem a Prahou a projednali studii proveditelnosti železnice do Mladé Boleslavi. V tiskové zprávě o tom informoval Filip Trdla, mluvčí Libereckého kraje.
„Železniční spojení mezi Libercem a hlavním městem České republiky je stejné jako před sto lety. Doba jízdy přes dvě a půl hodiny je srovnatelná s rokem 1938. Jsem rád, že nově zpracovaná studie proveditelnosti na úsek Mladá Boleslav – Liberec – státní hranice má ambici tento nevyhovující stav změnit,” řekl hejtman Martin Půta.
Liberecký kraj podle hejtmana preferuje varianty s výstavbou nové elektrifikované trati a zrychlením úseku mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. „Ekonomická efektivita všech tří navrhovaných variant je podobná. Za zásadní považuji přínosy této pro kraj významné investice v budoucnu. To jsme i zohlednili ve svých připomínkách. Pevně věřím, že se dočkáme v budoucnu dojezdových časů z Liberce do Prahy maximálně do 70 minut,“ sdělil hejtman.
Kraj studii společně s městy Libercem a Jabloncem nad Nisou doporučil ke schválení. „Nicméně požadují mimo jiné trasu nové železnice v rychlejších a kratších podvariantách, aby dokázala být pro cestující dostatečně atraktivní i další desítky let či zkvalitnění návazného napojení Jablonce nad Nisou,” doplnil mluvčí.
„Největšího zlepšení železnice lze dosáhnout mezi Libercem a Hodkovicemi nad Mohelkou. Tam bude nutná zcela nová trasa vlaku přímo, podél dálnice. Původní trať vede oklikou, kdy desetiminutovou cestu autem vlak urazí nízkou rychlostí po delší trase za více než dvojnásobnou dobu. Dnes bohužel stačí takto krátká jízda, aby už měl cestující jasno, že cestování vlakem z Liberce nebude to pravé,“ doplnil Jan Sviták, statutární náměstek pro resort dopravy.
Díky modernizaci železnice dojde také ke zlepšení spojení s Turnovem, i cesta do Semil bude rychlejší. „Nově bude například nejrychlejší vlakové spojení z Liberce do Pardubic i Hradce Králové přes Mladou Boleslav a Nymburk,” dodal Sviták.
Liberecký kraj obdržel v minulých letech několik studií od Správy železnic, avšak bez úspěchu. Podle jedné ze studií by se například řešila pouze trasa Praha – Mladá Boleslav s tím, že není proveditelné spojení Liberce a Prahy. „Kraj však požadoval vybudování nové trati v úseku z Prahy do Liberce s jízdní dobou maximálně 60 minut, a proto sjednal aktuální doplnění. U něj již ekonomická proveditelnost vyšla kladně,” vysvětlil Trdla.
„Očekáváme jasné rozhodnutí Ministerstva dopravy, následně jsme připraveni zahájit samostatnou změnu Zásad územního rozvoje Libereckého kraje, která umožní pokračovat v projektové přípravě. Zároveň ve spolupráci se statutárním městem Liberec a Správou železnic připravíme architektonickou soutěž na úpravy hlavního nádraží v Liberci a společného terminálu veřejné dopravy, takzvaného Central station,“ uzavřel hejtman.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.