Plánované placené parkovaní na libereckých sídlištích rozpoutalo bouřlivé diskuze libereckých občanů. Jedni jsou pro, jiní proti. Podle náměstka primátora Jiřího Šolce se mnohdy neshodnou ani lidé z jednoho baráku.
Placené parkování na libereckých sídlištích vzbudilo velký rozruch. Jednalo už město s obyvateli v lokalitách, kterých se to týká?
Zatím ne, ale jistě budeme. Abychom mohli s lidmi něco projednávat, musíme nejprve zpracovat návrh konkrétních opatření. Konkrétně například u lokality Hokejka právě vzniká projektová dokumentace. Až bude hotová, budeme celý záměr projednávat se zástupci společenství vlastníků jednotek.
Takže pořád je zde varianta, že tam, kde lidé o placené stání nestojí, nevznikne?
Samozřejmě, že to tak může dopadnout. Tady je ale nutné říct, že k tomuto kroku se neuchylujeme, protože bychom my sami chtěli, ale protože stávající stav parkovišť místním nevyhovuje. Jen ke zmíněné Hokejce máme několik desítek podnětů týkajících se právě parkování. Pokud si lidé zvolí, že o žádnou regulaci nestojí, tak nebude. Pak se ale jen těžko něco změní.
Parkování bude podmíněno abonentními kartami, ty ale přímo nezaručí, že bude mít řidič kde zaparkovat, ne?
Město má v plánu zajistit dostatečnou kapacitu pro první auto v rodině, maximálně ale do výše 110 procent. Takže například v lokalitě, kde je 200 bytů chceme zajistit 220 míst. To se samozřejmě týká prvních aut. Dle našich zkušeností by navíc díky přirozené fluktuaci mělo být těch deset procent zcela dostačujících.
Každý majitel svého vozu zaplatí za tuhle “parkovačku” 42 korun za měsíc. U druhého to je ale už 6000 a u každého dalšího 8000 korun. Od čeho jsou tyto částky odvozené?
Cena abonentní karty zahrnuje v podstatě čistě administrativní poplatek. Parkování pro další auta je záměrně vyšší. Právě lidé, co mají před barákem tři čtyři auta, způsobují ty největší potíže. Sídliště zkrátka není nafukovací. Chápu, že pak lidé, co mají jen jedno auto, jsou rozčilení, když nemají večer kde zaparkovat.
Jak bude v budoucnu probíhat kontrola, zda se tato opatření dodržují?
Abonentní karta bude muset být viditelně umístěna za sklem, stejně jako v jiných rezidentních zónách. Svěřeno to bude zřejmě Městské policii, ale zároveň se snažím jednat i s technologickými firmami o využití různých smart systémů.
Psali jsme: Revoluce v parkování? Aut je v Liberci víc než obyvatel, na sídlištích se bude platit
Co třeba taková ta auta, co jsou na sídlištích v podstatě odstavená? Nikdo s nimi nejezdí a zabírají místo. Může s nimi město něco dělat?
I tyto situace bohužel nejsou výjimkou. Zatím s tím město nic dělat nemůže, protože platí zákon, kdy na obecní komunikaci může stát jakékoliv auto, které splňuje podmínky provozu. Paradoxně pravidla nám zakazují s vozem cokoliv udělat, i když podmínky provozu nesplňuje. V takových situacích má samozřejmě člověk pocit bezmoci. Ale snad se podaří prosadit zákon, podobně jako na Slovensku, který povolí odtah vozidel bez STK na náklady vlastníka. To by v takových případech značně pomohlo.
Krajních lokalit by se zpoplatnění týkat nemělo, o jaká místa se konkrétně jedná?
Zatím prověřujeme dostupnost takových míst u jednotlivých sídlišť. Například okolo sídliště Dobiášova jsou taková místa v dochozí vzdálenosti přibližně okolo 8-15 minut. To už je pro některé lidi ale neuvěřitelné snížení komfortu, bohužel sídliště nejsou nafukovací.
Zároveň vedení Liberce přistoupilo k ukončení vyhrazených stání. Kdy zmizí ze sídlišť poslední?
Karty s vyhrazeným stáním se vydávají maximálně na dva roky. Současným majitelům po skončení této doby už nebude umožněno prodloužení. Důvod zrušení těchto stání je jednak ten, že kvůli normě musí být vyhrazené stání širší než běžné parkovací místo, zároveň na mnohých místech vzniká doslova les značek. Vedle sebe je celá řada vyhrazených stání, která jsou například přes den prázdná, ale nikdo na nich nemůže zaparkovat.
Jak vnímáte ohlasy občanů na tyto plánované změny?
Spousta lidí mě za to nemá ráda, spousta mi drží palce. Nechci strkat hlavu do písku nebo lidem lhát. Bez nějakých regulací to ale prostě dál nejde.
Přestože těmito opatřeními vznikne pár míst, do budoucna se asi ten problém opět objeví. Co potom?
Když přidáme tu pět, tu deset míst, ihned se zaplní. Kapacitně už sídliště o moc víc aut nepojmou. Klíčová je tak změna postoje samotných obyvatel k dopravě. Proto razantně podporujeme hromadnou dopravu, která nás denně stojí stovky tisíc korun. Snažíme se motivovat lidi, aby používali individuální dopravu co nejméně.