Počasí dnes0 °C, zítra5 °C
Sobota 23. listopadu 2024  |  Svátek má Klement
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Kraj i obce chtějí v Krkonoších zachovat vlaky. Vybudovat zde metro není reálné

PR článek

Skupina nadšenců by v Krkonoších ráda využila místní železnici pro tramvajovou dopravu. Liberecký kraj zde ale chce zachovat i nadále provoz vlaků, včetně těch historických. Proti jsou navíc i zdejší obce.

V současné době na lokálce mezi Rokytnicí nad Jizerou a Martinicemi v Krkonoších jezdí motoráčky 810 a několikrát do roka se zde mohou turisté svézt také parním vlakem.

Liberecký kraj zde chce nejen zachovat vlaky, ale také v budoucnu zajistit trvalý celoroční provoz. „Spolu s Královéhradeckým krajem jsme dokonce sjednali dílčí obnovu vozového parku,“ informoval statutární náměstek hejtmana pro resort dopravy Jan Sviták.

Už za rok a půl by na trať mezi Vrchlabím a Rokytnicí mohly vyjet vlaky Českých drah, které by navýšily současnou kapacitu. „Samozřejmostí jsou pohodlná sedadla, nízkopodlažní vstup a prostorná toaleta,“ vysvětlil Sviták s tím, že tyto vlaky poskytnou komfortnější cestování i vozíčkářům.

Nádraží Martinice v Krkonoších je od roku 2016 zapsáno na seznam kulturních památek České republiky. Několikrát se také dostalo mezi finalisty soutěže Nejkrásnější nádraží.

Kromě toho má kraj společně s místní samosprávou v rámci organizace Krkonoše – svazek měst a obcí v plánu celoroční provoz historických vlaků mezi Vrchlabím a Rokytnicí. To ale současné využití tramvajovou dopravou vylučuje. Aktuální legislativa totiž neumožňuje, aby po jedné trati jezdily vlaky a tramvaje zároveň. „Smíšený provoz vlaků a tramvají je v zahraničí v běžném provozu na mnoha místech, v České republice však chybí jeho legislativní ukotvení,“ komentuje statutární náměstek s tím, že změnit zákon je běh na dlouhou trať, který může trvat i dlouhé roky.

Odvážný plán odmítá i zmíněný svazek krkonošských měst a obcí s tím, že projektu chybí praktické využití a navíc spolek svůj záměr s nikým údajně nekonzultoval. „Představitel spolku Krkonošské metro o projektu s nikým kompetentním v území nejednal. Provoz dožitých tramvají v turistické oblasti 'spadl z nebe',“ sdělil předseda svazu Jan Sobotka. Navíc je podle něj nereálná myšlenka, že by turisté využívali tramvaje při cestě do skiareálu. „Nepředpokládáme, že by lyžaři z Prahy jeli do Martinic vlakem, zde přesedli na směr do Rokytnice a zde by opět přestoupili na tramvaj. Hosté z Polska stejně tak,“ pokračoval Sobotka.

Svazek navíc kritizuje i finanční náročnost při případné realizaci projektu. Ta by zahrnovala nejen výstavbu kolejí, ale také tunelů nebo tramvajových ostrůvků s chodníkem. Podle Sobotky by tak šlo o zhruba miliardovou investici.

Spolek Krkonošské metro by chtěl v příštím roce začít na zhruba dvoukilometrovém úseku testovat  čtyři vysloužilé tramvaje, které odkoupil z Ostravy. Podle Libereckého kraje bude nejjednodušší, když k tomu využijí trať bez plánovaného provozu vlaků. Přesto se kraj do budoucna myšlence na provoz tramvají v Krkonoších nebrání. Projekt by měl ale dle vedení kraje smysl ve chvíli, kdy tramvaje povedou až k lanovkám v Rokytnici nad Jizerou.

První vlaky na trati z Martinic v Krkonoších do Rokytnice nad Jizerou vyjely v roce 1899.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Nejkrásnější nádraží/Karel Hájek, Nádraží Martinice

Štítky Liberecký, Martinice, Krkonoše, tramvaj, vlak, metro, Rokytnice nad Jizerou, doprava, Liberecký kraj, projekt, Jan Sviták, Jan Sobotka, Martinice v Krkonoších, Vrchlabí

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Kraj i obce chtějí v Krkonoších zachovat vlaky. Vybudovat zde metro není reálné  |  Společnost  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.