Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekČtvrtek, 26. srpna 2021, 17:00
Skupina nadšenců by v Krkonoších ráda využila místní železnici pro tramvajovou dopravu. Liberecký kraj zde ale chce zachovat i nadále provoz vlaků, včetně těch historických. Proti jsou navíc i zdejší obce.
V současné době na lokálce mezi Rokytnicí nad Jizerou a Martinicemi v Krkonoších jezdí motoráčky 810 a několikrát do roka se zde mohou turisté svézt také parním vlakem.
Liberecký kraj zde chce nejen zachovat vlaky, ale také v budoucnu zajistit trvalý celoroční provoz. „Spolu s Královéhradeckým krajem jsme dokonce sjednali dílčí obnovu vozového parku,“ informoval statutární náměstek hejtmana pro resort dopravy Jan Sviták.
Už za rok a půl by na trať mezi Vrchlabím a Rokytnicí mohly vyjet vlaky Českých drah, které by navýšily současnou kapacitu. „Samozřejmostí jsou pohodlná sedadla, nízkopodlažní vstup a prostorná toaleta,“ vysvětlil Sviták s tím, že tyto vlaky poskytnou komfortnější cestování i vozíčkářům.
Kromě toho má kraj společně s místní samosprávou v rámci organizace Krkonoše – svazek měst a obcí v plánu celoroční provoz historických vlaků mezi Vrchlabím a Rokytnicí. To ale současné využití tramvajovou dopravou vylučuje. Aktuální legislativa totiž neumožňuje, aby po jedné trati jezdily vlaky a tramvaje zároveň. „Smíšený provoz vlaků a tramvají je v zahraničí v běžném provozu na mnoha místech, v České republice však chybí jeho legislativní ukotvení,“ komentuje statutární náměstek s tím, že změnit zákon je běh na dlouhou trať, který může trvat i dlouhé roky.
Odvážný plán odmítá i zmíněný svazek krkonošských měst a obcí s tím, že projektu chybí praktické využití a navíc spolek svůj záměr s nikým údajně nekonzultoval. „Představitel spolku Krkonošské metro o projektu s nikým kompetentním v území nejednal. Provoz dožitých tramvají v turistické oblasti 'spadl z nebe',“ sdělil předseda svazu Jan Sobotka. Navíc je podle něj nereálná myšlenka, že by turisté využívali tramvaje při cestě do skiareálu. „Nepředpokládáme, že by lyžaři z Prahy jeli do Martinic vlakem, zde přesedli na směr do Rokytnice a zde by opět přestoupili na tramvaj. Hosté z Polska stejně tak,“ pokračoval Sobotka.
Svazek navíc kritizuje i finanční náročnost při případné realizaci projektu. Ta by zahrnovala nejen výstavbu kolejí, ale také tunelů nebo tramvajových ostrůvků s chodníkem. Podle Sobotky by tak šlo o zhruba miliardovou investici.
Spolek Krkonošské metro by chtěl v příštím roce začít na zhruba dvoukilometrovém úseku testovat čtyři vysloužilé tramvaje, které odkoupil z Ostravy. Podle Libereckého kraje bude nejjednodušší, když k tomu využijí trať bez plánovaného provozu vlaků. Přesto se kraj do budoucna myšlence na provoz tramvají v Krkonoších nebrání. Projekt by měl ale dle vedení kraje smysl ve chvíli, kdy tramvaje povedou až k lanovkám v Rokytnici nad Jizerou.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.