Počasí dnes9 °C, zítra10 °C
Pátek 8. listopadu 2024  |  Svátek má Bohumír
Bez reklam

Některé historické tramvaje se po rekonstrukci na trať do Jablonce vrátí, říká Tomáš Krebs z Boveraclubu

V rámci poslední etapy rekonstrukce tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem zanikne metrový rozchod. Posledním místem v celé České republice, kde budou moci jezdit historické tramvaje s metrových rozchodem z konce 19. a začátku 20. století tak zůstane úsek z terminálu Fügnerova do Lidových sadů. Přesto Jablonečáci nepřijdou zcela o možnost svezení se historickou tramvají. Některé se totiž přizpůsobí nové trati, prozradil Drbně předseda Boveraclubu Tomáš Krebs.

Rekonstrukce definitivně ukončí metrový provoz na trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou, není vám to líto?
Líto nám to být může, ale je to pokrok, který musíme respektovat. S tím se nedá nic dělat. Samotná trať z Liberce do Jablonce je unikátní už tím, že je jednokolejná a vede lesem. Navíc třeba historická tramvaj 6MT č. 117 přímo na této trati jezdila od roku 1955. Na druhou stranu nám zůstává alespoň úsek do Lidových sadů. V budoucnu se na "metrovku" vrátí alespoň dvě naše nejmladší historické tramvaje T2 a T3, které projdou výměnou podvozku.

Na snímku tramvaj T3M č. 8106, kterou bude možné i v budoucnu občas zahlédnout na trase mezi Libercem a Jabloncem.

Dříve se úzkorozchodný tramvajový provoz nacházel v mnoha českých městech, nyní je Liberec poslední.

Nebylo by tak možné upravit všechny historické tramvaje?
Teoreticky by to sice možné bylo, ale byl by nutný velký zásah do karoserie a ty nejstarší tramvaje jsou památkově chráněné. Navíc jde o opravdové historické unikáty, které bychom si měli šetřit. Určitě nejsou vhodné pro nějaký pravidelný komerční provoz.

Historické tramvaje se na trase

Kvůli dokončení rekonstrukce tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem, po které jezdí linka č. 11, zmizí z této trasy nadobro historické vozy. Nový rozchod už jejich jízdu neumožní.

Ani po této rekonstrukci tak provoz historických tramvají nezanikne, že?
Dokud budeme mít úsek do Lidových sadů, tak ne. Do budoucna bychom byli každopádně rádi na napojení Technického muzea na tuto trasu. V současné době máme část vozů právě tam a část u nás na vozovně v dopravním podniku. Bylo by skvělé, kdybychom mohli vyjíždět přímo na trať. Byli bychom také rádi za umístění všech tramvají a autobusů do muzea, aby se vozy zpřístupnily veřejnosti. Tady ve vozovně je to de facto fabrika, sem lidé jen tak přijít nemůžou.

Historie Boveraclubu sahá až do 80. let. Své současné jméno ale získal až o celých dvacet později podle tramvaje Bovera z roku 1929, na jejíž renovaci pracovali dobrovolníci téměř celá 90. léta. Aktuálně má klub zhruba padesát členů.

O kolik tramvají a autobusů v současné době Boveraclub pečuje?
Provozu schopných tramvají máme celkem sedm s tím, že jeden z vagonků nevozí cestující. Další čtyři tramvaje čekají na rekonstrukci, aby se uvedly do provozu. Autobusy máme dva, přičemž aktuálně připravujeme kompletní rekonstrukci Pragy RND z roku 1947, ta by měla být dokončena na konci příštího roku. 

Na videu Autobus Praga RND 1947, který by měl projít kompletní rekonstrukcí.

Čím to, že taková rekonstrukce tramvaje někdy trvá i deset let?
Je to otázka peněz. Najdeme u nás sice firmy, které dokážou zrekonstruovat historickou tramvaj, ale u jednoho motorového vozu se pohybujeme kolem 7 až 10 milionů korun. A pokud ty peníze nemáme, musíme to udělat sami. A rekonstrukce jedné takové tramvaje obnášela zhruba 15 tisíc hodin s tím, že jsme to dělali po sobotách. I tak jsme ale museli sehnat cca milion korun na odborné úpravy.

Setkáváte se pravidelně každou sobotu?
Korona nám to hodně narušila, ale běžně ano. Ono udržet v provozu sedm tramvají stojí dost úsilí. U historických vozidel děláme každý rok brzdové zkoušky a elektorevizi. Před sezónou jsme všechny prohlídli a vyčistili. Během koronaviru jsme pracovali zejména v muzeu. Investovali jsme do topení a díky tomu jsme mohli konečně vytvořit archiv. Doposud jsme měli veškeré dokumenty různě po domácnostech.

Tomáš Krebs je nejen předsedou Boveraclubu, ale ve volných chvílích ho také můžete potkat v běžné dopravě jako řidiče tramvaje.

Co máte aktuálně v plánu?
Kromě již zmíněné rekonstrukce Pragy a výměny rozchodů, což ale bude běh na dlouho trať, chceme opravit také první libereckou tramvaj, motorový vůz č. 3 z roku 1897. Ten byl vyroben jako součást osmi kusové série pro první libereckou tramvajovou linku vedenou od Nádraží přes centrum do Lidových sadů. Na vůz máme restaurátorský záměr a pokud se vyskytne vhodný dotační program, rádi bychom vybudovali repliku. Podle kalkulace by se měly náklady pohybovat kolem necelých pěti milionů korun.

Na snímku nejstarší liberecká tramvaj, motorový vůu č. 3 z roku 1897.

Členové Boveraclubu jsou jistě milovníci dopravy. Jak je tomu u vás?
Já měl rád dopravu od malička. Jsem rodilý Hanychovák, takže do města jsem jezdil zásadně tramvají. Jako kluk jsem chtěl být mašinfíra na parní lokomotivě, ale tu u nás v roce 1980 zrušili, takže mi zbyly tramvaje. Hodně velkým impulzem bylo jistě i to, že jsem měl možnost potkat se ještě s Erwinem Cettineem a seznámit se s Gisbertem Jäklem. Vyvrcholilo to v 80. letech. Tehdy nám bylo líto, že Liberec nemá žádnou historickou tramvaj, tak jsme se pustili do opravy Bovery.

Na snímku tramvaj Bovera, podle které se liberecký klub jmenuje.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Boveraclub

Štítky Liberecký, rekonstrukce, tramvaj, Liberec, Jablonec, Jablonec nad Nisou, sad, Česko, doprava, Praga, Boveraclub

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Některé historické tramvaje se po rekonstrukci na trať do Jablonce vrátí, říká Tomáš Krebs z Boveraclubu  |  Společnost  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.