Počasí dnes21 °C, zítra18 °C
Úterý 21. května 2024  |  Svátek má Monika
Bez reklam

FOTO: Tramvaj se vrací do Jablonce. Jak se trať změnila?

Po dvouleté náročné rekonstrukci skončila výluka mezi Libercem a Jabloncem a tramvaje se vrací na meziměstskou trať. Poslední čtyři úseky jsou hotové, stavba vyšla na necelých 900 milionů korun. Na trati jsou nové výhybny i společný přejezd pro tramvaj a železnici v Proseči. Došlo i k úpravám trajektorie trati, jízda se tak zkrátí o dvě minuty.

Jak moc se trať změnila? Přinášíme několik srovnávacích fotografií před a po rekonstrukci.

Rekonstrukce začala na jaře roku 2022 a nakonec se o několik měsíců prodloužila, přinesla totiž celou řadu komplikací. „Dopravní stavba takového významu s sebou nese významná rizika. Zpoždění bylo dáno válkou na Ukrajině a zdražením stavebních materiálů a nemožností je určitou dobu vůbec objednat. Samozřejmě se negativně podepsal covid a čelili jsme i problémům s výkupy pozemků,“ uvedl předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek.

Asi největší zpoždění přinesl problém s výkupem jednoho z pozemků. „Byl tam jeden velmi komplikovaný majetkoprávní vztah, výkup pozemku, který se nám dlouhodobě nedařil a zbrzdil nás o několik měsíců, pak se to nabalovalo jako sněhová koule. Ale musím říct, že jsem hrozně rád, že se to nakonec povedlo, je to úspěšný projekt a tramvajová trať bude sloužit desítky let,“ dodal.

Na návrat tramvají na trať do Jablonce se připravovali i zaměstnanci dopravního podniku. „Zacvičujeme celkem 110 zaměstnanců. Nejsou to jen řidiči tramvají, ale i dispečeři a pracovníci vozovny, kteří pomáhají při běžném provozu,“ vysvětlil při jedné ze zkušebních jízd minulý týden dopravní ředitel DPMLJ Martin Hettner. Důvodem pro zácvik podle něj je, že trať se trochu změnila. „Zacvičení probíhá z toho důvodu, že se trochu změnila trajektorie trati, jsou posunuté výhybny,“ doplnil.

Jedním z řidičů, kteří mají zkušenosti se starou tratí do Jablonce, je například Jiří Kopecký. „Řidiči se zacvičují poznáním celé tratě, změnily se výhybny, některé přibyly, nebo se posunuly. Trať získala moderní rychlý ráz, takže se s tím řidiči musí seznámit,“ přiblížil pohled řidiče.

Trať do Jablonce patří pro řidiče mezi oblíbené. „Je to určitě oddychová trať, ve městě musíte být furt ve střehu, městský provoz je takový našláplý a rychlý. Tady i když jsou výhybny a křižování a musí se dodržovat jízdní řád, pořád je jízda taková pohodovější, a hlavně působí klidněji i prostředím, kdy jedete v lese,“ řekl.

Stavba se skládala ze 128 objektů, dalších 20 zajišťovaly společnosti ČEZ Distribuce a CETIN. „Kompletně se měnily koleje na celé trati, kanalizace, přebudovaly se výhybny. Trať se částečně přetrasovala, v některých místech se oddělila od silničního provozu, snažili jsme se zvětšit poloměry některých oblouků. Musela se prodloužit životnost kanalizační stoky, vybudovat lávka a nové přemostění, dělaly se nové povrchy a signalizace," vyjmenoval rozsah prací provozně technický ředitel DPMLJ Ludvík Lavička.

Raritou je podle něj společný přejezd pro tramvaje a vlaky v Proseči. „Až to Správa železnic dodělá, vznikne společné nástupiště mezi železnicí a tramvajovou tratí. Tím, že jsme se dostali do blízkosti železniční trati, bylo nutné vybudovat společný přejezd. Je to poprvé v České republice. Má to ještě drobné mouchy. Raritou je, že podle nových předpisů musí být všechny přejezdy ošetřeny závorami, tramvaj tak jezdí se staženými závorami,“ popsal.

Hodnocení článku je 92 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Petr Dvorský

Štítky tramvaj, jablonec, rekonstrukce, liberec, dopravní podnik, dpmlj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jindřich Ženíšek

Nejhezčí tramvajová trať v České republice,modernizace ji prospěla stejně jako úpravy okolí tratě.Povedlio se,????.Jediná škoda, že se nepodařilo prosadit prodloužení do centra Jablonce.Tak ať se libereckým tramvajkám daří nejen na této trati.A snad,doufejme,se naši potomci dočkají i tolik potřebné tratě do Rochlice.

Čtvrtek, 2. května 2024, 10:55Odpovědět

FOTO: Tramvaj se vrací do Jablonce. Jak se trať změnila?  |  Doprava  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.